انواع سرطانسرطان ریه < عوامل خطر و پیشگیری

درباره سرطان ریه

فاکتورهای خطر سرطان ریه

فاکتور خطر چیزی است که بر احتمال ابتلا فرد به یک بیماری مانند سرطان تاثیر می گذارد. سرطان­های مختلف فاکتورهای خطر متفاوتی دارند. برخی از عوامل خطر، مانند سیگار کشیدن، می تواند تغییر کند. دیگر فاکتور ها مانند سن فرد یا سابقه ی خانوادگی قابل تغییر نیست.

اما داشتن یک یا چند فاکتور خطر  به این معنی نیست که فرد به بیماری مبتلا می شود.

عوامل خطر متفاوتی می تواند موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه به طور عمومی می شود اما ممکن است بعضی از فاکتور های خطر زیر ممکن است برای سرطان ریه سلول های کوچک (SCLC) درست نباشد.

 فاکتورهای خطر قابل تغییر

استعمال تنباکو

سیگار کشیدن تا کنون عامل اصلی خطر برای سرطان ریه است. حدود 80٪ مرگ و میر ناشی از سرطان ریه ناشی از سیگار کشیدن است. خطر ابتلا به سرطان ریه در میان افراد سیگاری چندین بار بیشتر از افراد غیر سیگاری است و این مقدار برای سرطان ریه سلول های کوچک بسیار بیشتر است به قدری که افراد مبتلا به سرطان ریه سلول های کوچک به ندرت سیگاری نیستند! هرچه مدت زمان بیشتر و تعداد بیشتری سیگار بکشید خطر ابتلا در شما افزایش می یابد.کشیدن پیپ و سیگار برگ تقریبا به اندازه ی کشیدن سیگار معمولی باعث سرطان ریه میشود. سیگار کشیدن سَبُک خطر ابتلا به سرطان ریه را به اندازه سیگار کشیدن مداوم افزایش می­دهد.کشیدن سیگار منتول ممکن است خطر ابتلا به سرطان را به میزان بیشتری افزایش دهد زیرا منتول به افراد سیگاری اجازه میدهد دم عمیق تر داشته باشند.دود ثانویهاگر سیگار نمی­کشید، تنفس دود سیگار دیگران (که به آن دود ثانویه یا دود محیطی تنباکو می گویند) می تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را در شما افزایش دهد. تصور می شود که دود ثانویه عامل ایجاد سالانه بیش از 7000 مرگ در اثر ابتلا به سرطان ریه است.اگر شما یا فردی که به آن اهمیت میدهید نیازمند کمک برای ترک است، از طریق لینک راهنمایی ما برای ترک سیگار را مشاهده فرمایید. قرار گرفتن در معرض رادونرادون یک گاز رادیواکتیو طبیعی است که در اثر تجزیه اورانیوم در سنگ و خاک به وجود می آید. شما نمی توانید آن را ببینید، بچشید یا بو کنید. براساس آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، رادون دومین علت سرطان ریه در این کشور است و علت اصلی در میان افراد غیر سیگاری می باشد.

در خارج از منزل، رادون بسیار کم است که احتمالا خطرناک نیست. اما در داخل خانه، رادون می تواند بیشتر متمرکز شود. تنفس آن موجب قرار دادن ریه در معرض مقدار کمی تشعشع می­شود که ممکن است احتمال ابتلا به سرطان ریه را در یک فرد افزایش دهد.

برای اطلاعات بیشتر لینک رادون و سرطان را مطالعه فرمایید.

قرار گرفتن در معرض آزبست

افرادی که با آزبست کار می­کنند (مانند کار در معدن، کارخانجات، کارخانه نساجی، مکان هایی که از عایق استفاده می شود و کارخانه کشتی سازی) احتمال مرگ چند برابری در اثر ابتلا به سرطان ریه دارند. احتمال ابتلا به سرطان ریه در کارگرانی که علاوه بر قرار داشتن در معرض آزبست سیگار هم می­کشند، بسیار بیشتر است. هنوز مشخص نیست که چه میزان قرار گرفتن در معرض میزان کم یا کوتاه مدت آزبست ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

افرادی که در معرض مقدار زیادی از آزبست قرار دارند خطر ابتلا به مزوتلیوما، نوعی از سرطان که در پلورا (آستر احاطه کننده ریه ها) شروع می شود، بیشتر است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این نوع سرطان، به بدخیمی مزوتلیوما مراجعه کنید.

در سال های اخیر، مقررات دولتی باعث کاهش استفاده از آزبست در محصولات تجاری و صنعتی شده است. آزبست هنوز هم در بسیاری از خانه ها و سایر ساختمان های قدیمی تر وجود دارد، اما معمولا تا زمانی که بر اثر نابودی، تخریب یا نوسازی به هوا وارد نشود مضر به نظر نمی رسد.برای اطلاعات بیشتر به لینک آزبست و خطر سرطان مراجعه کنید.

قرار گرفتن در معرض عوامل دیگر سرطانزا در محل کار:

سایر مواد سرطان زای موجود در برخی از محل های کاری که می توانند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهند عبارتند از:

  • سنگ های رادیواکتیو مانند اورانیوم
  • مواد شیمیایی استنشاقی مانند آرسنیک، بریلیم، کادمیم، سیلیس، وینیل کلرید، ترکیبات نیکل، ترکیبات کروم، محصولات زغال سنگ، گاز خردل و کلرمتیل اتر
  • دود ناشی از سوخت های دیزلی

دولت و صنایع در سال های اخیر اقداماتی را جهت محافظت از کارگران در مقابل بسیاری از این مواجهه ها انجام داده اند اما خطرات هنوز هم وجود دارد، بنابراین اگر شما در مجموعه ای دارای این عوامل کار می کنید، مراقب باشید تا هر زمان که ممکن است، قرار گرفتن در معرض این موارد را محدود کنید. بعضی مکمل های غذایی مطالعات در مورد نقش احتمالی ویتامین های مکمل در کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه نتایج ناامید کننده ای داشته اند. در حقیقت، 2 مطالعه بزرگ نشان داد که سیگاری­هایی که مکمل­های بتا کاروتن را مصرف کردند، در واقع خطر ابتلا به سرطان ریه در آن ها افزایش یافته است. نتایج این مطالعات نشان می دهد سیگاری ها باید از مصرف مکمل های بتا کاروتن خودداری کنند. آرسنیک در آب آشامیدنیمطالعات مردمی که در بخش هایی از آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی زندگی می کنند و سطح بالایی از آرسنیک در آب آشامیدنی آن­ها وجود دارد، نشان داد که این عامل میتواند موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه شود.  

فاکتورهای خطر غیرقابل تغییر

پرتو درمان پیشین برای ریه ها

افرادی که پرتو درمانی قفسه سینه برای سرطان های دیگر داشته اند، در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند، به ویژه اگر سیگاری باشند. برای مثال، افرادی که برای بیماری هوچکین تحت درمان قرار گرفته اند و یا زنانی که پس از یک ماستکتومی برای سرطان پستان تحت تابش قرار می گیرند. به نظر نمیرسد خانم هایی که پس از لامپکتومی، پرتو درمانی قفسه ی سینه داشته اند، خطر ابتلا به سرطان ریه ی بالاتر از حد داشته باشند. 

آلودگی هوا

در شهرها، به نظر میرسد آلودگی هوا (به ویژه در نزدیکی جاده هایی با ترافیک سنگین) خطر ابتلا به سرطان ریه را کمی افزایش دهد. این خطر بسیار کمتر از خطر ابتلا به سرطان ریه در اثر سیگار کشیدن است، اما برخی از محققان بر این باورند که در سراسر جهان حدود 5٪ از همه مرگ و میر ناشی از سرطان ریه ممکن است به علت آلودگی هوا در فضای باز است.

سابقه ی شخصی یا خانوادگی سرطان ریه

اگر شما مبتلا به سرطان ریه بوده اید، خطر ابتلا به یک سرطان ریه ی دیگر در شما بالاست.

برادران، خواهران و فرزندان افرادی که سرطان ریه داشته اند ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه کمی بیشتر داشته باشند. به خصوص اگر بیماری آن ها در سنین پایین تشخیص داده شده باشد. مشخص نیست که چه مقدار از خطر ابتلا، مربوط به مشابهت ژنتیکی در بین اعضای خانواده و چه مقدار به دلیل مشترک بودن مواجهه با موادی مانند دود تنباکو و رادون در محیط خانه است.

محققان دریافته اند که به نظر میرسد ژنتیک در بعضی خانواده ها با سابقه ی سرطان ریه بالا نقش مهمی ایفا میکند. (لینک آیا ما  علل ابتلا به سرطان ریه را میدانیم؟ را مشاهده فرمایید)

عوامل با اثرات نامعلوم یا اثبات نشده روی سرطان ریه

کشیدن ماریجوانا

بعضی از دلایل وجود دارند که باعث می­شوند ما به این فکر کنیم که دود ماریجوانا باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان ریه می­شود. ·        دود ماریجوانا حاوی تار و بسیاری از مواد مشابه سرطان زاست که در دود تنباکو وجود دارند. ·        (تار ماده ی  چسبنده و جامد است که بعد از سوزاندن باقی می ماند و تصور می شود که در بردارنده ی بیشتر مواد مضر موجود در دود است.)·        سیگار ماریجوانا به طور معمول تا آخر یعنی جایی که محتوی تار  بیشترین مقدار است دود میشود.·        ماریجوانا همچنین در هنگام دم بسیار عمیق در ریه فرو میرود و دود، در ریه برای مدت زمان طولانی باقی میماند که به هر ماده ی سرطان زا فرصت بیشتر برای ته نشین شدن در ریه می دهد. ·        به این دلیل که ماری جوانا در بسیاری از نقاط غیر قانونی است کنترل مواد احتمالی دیگر موجود در آن امکان پذیر نیست.اما افرادی که از ماریجوانا استفاده می­کنند نسبت به افرادی که مصرف کننده ی تنباکوی سیگار معمولی هستند،  تمایل به کشیدن تعداد کمتری سیگار ماریجوانا در یک روز یا یک هفته دارند. میزان کمتر دود، مشاهده ی اثر شدید بر خطر ابتلا به سرطان ریه را مشکل تر میکند.مطالعه در مورد اینکه آیا ارتباطی میان ماریجوانا و سرطان ریه وجود دارد یا نه مشکل است زیرا ماریجوانا مدت زمان طولانی است که در بسیاری از مناطق غیرقانونی اعلام شده و جمع آوری اطلاعات در مورد استفاده از مواد مخدر غیرقانونی آسان نیست. همچنین در مطالعاتی که مصرف پیشین ماریجوانا در افراد مبتلا به سرطان ریه را بررسی کرده است نشان داده شده که بیشتر افرادی که مصرف کننده ی ماریجوانا هستند، سیگار هم می­کشند. این موضوع تشخیص اینکه چه مقدار از افزایش خطر ابتلا مربوط به تنباکو و چه مقدار مربوط به ماریجواناست را مشکل می­کند. تحقیقات بیشتری برای مشخص شدن خطر ابتلا به سرطان در اثر کشیدن ماریجوانا نیاز است. سیگارهای الکترونیکیسیگارهای الکترونیکی نوعی سیستم تحویل نیکوتین الکترونیکی هستند. آن­ها حاوی هیچ تنباکویی نیستند، اما سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آن­ها را به عنوان محصولات “تنباکو” طبقه بندی می کند. سیگارهای الکترونیکی نسبتاً جدید هستند و تحقیقات بیشتری لازم است تا بدانیم اثرات طولانی مدت آن ها از جمله اثرشان بر خطر ابتلا به سرطان ریه چیست. تالک و پودر تالکتالک یک ماده ی معدنی است که در فرم طبیعی ممکن است حاوی آزبست باشد. بعضی مطالعات نشان داده اند که کارگران معدن و کارخانجات تالک ممکن است احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه و دیگر بیماری های دستگاه تنفس به دلیل قرار گرفتن در معرض تالک صنعتی داشته باشند اما مطالعات دیگر افزایشی در میزان ابتلا به سرطان ریه پیدا نکرده اند.پودر تالک از تالک ساخته شده است. نشانه ای مبنی بر افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در اثر استفاده از محصول آرایشی پودر تالک فاقد آزبست یافت نشده است. 

توضیحات بیشتر

علل سرطان ریه، عوامل خطر و پیشگیری
درمان سرطان ریه سلول های غیر کوچک
درمان سرطان ریه سلول های کوچک
اگر مبتلا به سرطان ریه سلول‌های غیرکوچک هستید
اگر مبتلا به سرطان ریه سلول کوچک هستید