اجرای مدیریت بهینه و جامع بیماری سرطان در استان تهران ، موضوع تفاهمنامه ای است که آخرین روز کاری سال 1402 بین مکسا و دانشگاه علوم پزشکی شهید  بهشتی اجرا شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و جذب مشارکت‌های مکسا، برخی از موضوعات این تفاهمنامه  طراحی، پیاده سازی و ارائه مدل نظام جامع مدیریت بهینه بیماران مبتلا به سرطان در استان تهران، برنامه ریزی، مدیریت و ارائه خدمات مراقبت های حمایتی و تسکینی دانشگاه بر اساس تفاهمنامه وزارت بهداشت، همکاری در توسعه امور مشارکت های اجتماعی  و خیرین سلامت در دانشگاه و استان و همکاری‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه سلامت است.

مدیریت بهینه و جامع بیماری سرطان، الگویی است که در بیست و شش گام طراحی شده است و پیش  از  این  در دانشگاه علوم پزشکی قم با موفقیت اجرا شده است .

دکتر جهانگیری، مدیرعامل مکسا در جلسه انعقاد تفاهمنامه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی گفت: مدیریت بهینه و جامع بیماری سرطان علاوه بر پرداختن به تشخیص و درمان سرطان، اهتمامی ویژه به پیشگیری، تشخیص زودهنگام، مسائل روانشناختی، اجتماعی، معنوی و جسمانی در چارچوب استانداردهای مراقبت های حمایتی و تسکینی برای بیماران مبتلا به سرطان و خانواده آنان دارد.

وی افزود : این مراقبت ها باید از مرحله پیش از تشخیص سرطان علمی و عملی در جامعه مورد توجه قرار گیرد به گونه ای که به فرهنگ خود مراقبتی و دگر مراقبتی منجر شود.

مدیرعامل مکسا ترویج پیشگیری و تشخیص زودهنگام، نهادینه سازی فرهنگ و اجرای سامانه خودمراقبتی و تولید دانش و خرد فردی و اجتماعی را  سه دستاورد مهم در الگوی ارائه شده مدیریت بهینه و جامع بیماری سرطان عنوان کرد .

وی با بیان اینکه این متد قابلیت بهره‌گیری در حوزه سایر بیماری‌های صعب‌العلاج را خواهد داشت، افزود: در این تفاهمنامه 26 گام از جمله چارچوب نقشه اجرایی، تمهیدات در حوزه منابع، پرونده الکترونیک سلامت، سطح بندی خدمات و نظام ارجاع تدوین شده است.

به گفته دکتر جهانگیری نظام پرداخت در قیمت تمام شده خدمات نیز در این گام‌ها دیده شده و بر پایه شبکه بهداشت و نظام سلامت دانشگاه علوم پزشکی تعریف شده است.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قطعا در پیشبرد برنامه های این الگو و محقق شدن اهداف آن تاثیری بسزا خواهد داشت. به همین منظور سعی داریم ارتباطات بین‌المللی با کدینگ‌های حوزه تشخیص و شاخص‌های علمی نیز رعایت شود.

مدیرعامل مکسا ادامه داد: مشارکت خیرین در تامین منابع برای شرکت‌های دانش بنیان و در نتیجه پیشرفت علم نیز اهمیت بسیار دارد. در زمینه ارتقای سامانه‌ها، بهره‌گیری از هوش مصنوعی، خدمات مجازی و تله مدیسین نیز به همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیاز است.

به گفته وی، ترویج پیشگیری و غربالگری و هدفمندکردن روند آن، خودمراقبتی و تولید دانش به منظور افزایش سواد سلامت مردم از جمله دستاوردهای انعقاد این تفاهمنامه خواهد بود.

دکتر جهانگیری  که معتقد است آغاز مبارزه موثر با سرطان از مرحله پیشگیری به مفهوم واقعی است، اظهار امیدواری کرد : با اجرای این تفاهمنامه، امکان پیاده سازی و ارائه الگوی 26 گانه در  استان تهران نیز فراهم شود. علاوه بر این اکوسیستم مراقبت های بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان نیز به  کمک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طراحی شود.

وی گفت: طراحی و پیاده سازی سامانه جامع پرونده الکترونیک بیماران مبتلا به سرطان و استفاده از ظرفیت ها با تولیت دانشگاه می تواند از مهمترین بخش های موثر در مسیر پیشگیری تا درمان بیماری سرطان باشد که هم تراز و بلکه بالاتر از استانداردهای بین المللی در این الگو قابل ارائه و اجراست .

ارائه خدمات در حوزه مراقبت های حمایتی و تسکینی هم بخشی دیگر از تعهدات مکسا در این تفاهمنامه است  که شامل مراقبت های پزشکی، مشاوره های عمومی و تخصصی پزشکی و مشاوره تلفنی 24 ساعته، مراقبت پرستاری، مراقبت معنوی و تامین تجهیزات پزشکی است .

دکتر زالی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم در ادامه این نشست از حسن اعتماد این موسسه و تلاش‌های مبتنی بر استمرار و تحقق تفاهمنامه تقدیر کرد.

پیش از این نشست، الگوی مدیریت بهینه و جامع بیماری سرطان در 2 جلسه هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی ارائه و تبیین شده بود. دکتر زالی با اشاره به این پیشینه اظهار داشت: حضور شورای عالی این موسسه در جلسه هیات رییسه دانشگاه، تبیین مفاد تفاهمنامه و در نهایت تصویب آن در جلسه هیات رییسه دانشگاه، پشتوانه عظیم قانونی برای پیشبرد اهداف این همکاری محسوب می‌شود. امیدواریم در سال 1403 با برنامه‌ریزی فشرده و پیگیری مستمر، جنبه‌های مهم و اثرگذار این تفاهمنامه محقق شود.

وی گفت: انعقاد این تفاهمنامه در روز آخر کاری سال نشان از عزم جدی مکسا و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارد و در تعاقب این توافق می‌توان کنسرسیومی سه جانبه میان دانشگاه، مکسا و دانشگاه علوم پزشکی قم در آینده‌ای نزدیک تعریف کرد.

دکتر زالی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه ثبت بیماری‌ها و رجیستری اقدامات ویژه‌ای کرده است. همچنین وجود مرکز تحقیقات پیشرو سرطان، ارایه خدمات تسکینی و پیشتازی خدمات مراقبتی سرطان در بیمارستان‌های شهدای تجریش و کودکان مفید در سطح ملی، ظرفیت مطلوبی را در دانشگاه ایجاد می‌کند.

وی افزود: به دلیل چنین جایگاهی در حوزه غربالگری، تشخیص و درمان سرطان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از هرگونه برنامه‌های علمی، پژوهشی، مدنی و عام‌المنفعه استقبال می‌کند.

دکتر زالی از قابل پیشگیری بودن 60 درصد سرطان‌ها خبر داد و گفت: تمرکز مفاد این تفاهمنامه بر پیشگیری، اقدامی بجاست. از طرفی موضوع خودمراقبتی در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب  و برنامه‌های وزارت بهداشت به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در تمام بیماری‌ها از جمله سرطان، پیدا کردن مدل خودمراقبتی با توانمندسازی مردم و ارتقای سطح سواد سلامت جامعه اهمیت بسیاری دارد. به ویژه اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه رابطان و سفیران سلامت تجربیاتی ارزشمند دارد و این موضوع ظرفیت خوبی  برای  ارتقای آگاهی نسبت به سرطان ایجاد می‌کند.

دکتر زالی عنوان کرد: تلاش ما برای اجرای مفاد تفاهمنامه، بهره‌گیری از برنامه‌های مستقر در حوزه مراقبت‌های اولیه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که یک نظام شناخته شده و فعال  است.

رییس دانشگاه در ادامه گفت: سال گذشته نسل هشتم سامانه مدیریت اطلاعات بیمارستانی HIM در دانشگاه رونمایی شد و در سال پیش‌ رو نیز نسل جدید آن رونمایی خواهد شد. انعطاف‌پذیری این سامانه و تسری آن از مجموعه درمانی به مجموعه بهداشتی، آموزشی و پژوهشی، ظرفیت نرم افزاری و مدیریتی مطلوبی را در اختیار مفاد این تفاهمنامه قرار می‌دهد. برنامه‌های ارجاع الکترونیک نیز در بستر این ظرفیت قابل اجراست.

مدت این تفاهم نامه 5 سال است که با توافق طرفین قابل اصلاح و تمدید است .

مقرر شد برای اجرا نیز کارگروه اجرایی در کمیته مدیریت بهینه و جامع بیماری سرطان دانشگاه ایجاد شود. همچنین برای نظارت بر نحوه اجرا مقرر شده است نمایندگان هر دو طرف، هر سه ماه یکبار ، ارزیابی عملکرد، اقدامات و پیشنهادات خود را به کارگروه اجرایی ارائه کنند./