انواع سرطانسرطان روده بزرگ < غربالگری، تشخیص و مرحله بندی

غربالگری، تشخیص و مرحله بندی

آیا پولیپ و سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه قابل تشخیص است؟

پروتکل انجمن سرطان آمریکا برای غربالگری سرطان روده بزرگ

آزمایشات غربالگری سرطان کولورکتال

علائم و نشانه های سرطان کولورکتال

آزمایشات تشخیصی و مرحله بندی سرطان روده بزرگ

آگاهی از گزارش آسیب شناسی(پاتولوژی)

مراحل سرطان کولورکتال

نرخ بقا در سرطان روده بزرگ

سؤالاتی که میتوانید از پزشک خود در مورد سرطان روده بزرگ بپرسید

آزمایشات غربالگری سرطان کلورکتال

غربالگری فرایندی است که سرطان را در افرادی که هیچ نشانه ای از ان بیماری ندارند را جستجو میکند.آزمایشات متعددی برای فرایند غربالگری در سرطان کلورکتال استفاده میشود.( به راهنمای سرطان کلورکتال مراجعه کنید) این ازمایشها به دو نوع تقسیم میشوند:

ازمایشات براساس مدفوع: این ازمایش، مدفوع را برای تشخیص علائم سرطان جستجو میکند. این نوع ازمایش خیلی اسان انجام میشودولی باید به دفعات لیشتری انجام شود.

آزمایشات ساختاری: این ازمایش به ساحتار روده و راست روده برای تشخیص هر ناحیه ی غیر طبیعی نگاه میکند. اینکار با یک دستگاه انجام میشود( یک دستگاه لوله ای با یک نور و دوربین کوچک در انتهای ان) داخل راست روده گذاشته میشود و از قسمتهای مختلف فیلمبرداری میکند.

این تستها دارای مزایا و معایب مختلفی هستند ( در جدول زیر ببینید) و بعضی از آنها ممکن است برای شما بهتر از بقیه باشد. اما مهمترین مسئله این است که حتما عربالگری شوید مهم نیست چه آزمایشی را انتخاب میکنید اگر شما عربالگری با یک ازمایش را به کلونوسکوپی ترجیح دهید اگر هر چیز غیر طبیعی دیده شود باید حتما کلونوسکوپی شوید. این ازمایشها و همچنین دیگر ازمایشها، میتواند وقتی که افراد نشانه هایی از سرطان کلورکتال یا دیگر بیماریهای گوارشی از قبیل بیماری التهاب روده بزرگ را داشته باشند میتوانند استفاده کنند.

آزمایشات بر اساس مدفوع:

این ازمایشات روی مدفوع انجام میشود تا علائم احتمال سرطان کلورکتال یا پولیپها را بسنجد. بسیاری از افراد این ازمایش را راحتتر از ازمایشاتی از قبیل کلونوسکوپی انجام میدهند و معمولا در خانه خودشان انجام میدهند. اما این ازمایشات باید بیشتر تکرار شود. و اینکه اگر آزمایش مدفوع غیر طبیعی باشد حتما برای تشخیص سرطان فرد باید کلونوسکومی شود.

تستهای ایمنی شیمیایی مدفوع بدن یا اف ای تی:

یک راه برای ازمایش سرطان کلورکتال یافتن خون مخفی در مدفوع است. ایده این ازمایش این است که رگهای خونی در پولیپها یا سرطان کلورکتال خیلی بزرگ است و با عبور مدفوع براحتی آسیب میبینند عروق اسیب دیده معمولا به داخل روده بزرگ یا راست روده خونریزی میکند اما به ندرت خون کافی در مدفوع دیده میشود.

ازمایش ایمنی شیمیایی مدفوع یا اف ای تی همچمین یک‌نوع ازمایش خون مخفی مدفوع نامیدهدمیشود. این ازمایش به بخشی از پروتیین هموگلوبین انسان که در گلبولهای قرمز یافت میشود واکنش نشان میدهد. برای تین ازمایش مقدار کمی از مدفوع بر روی لوله جمع اوری میشود که میتوانید اینکار را در خانه انجام دهید بر خلاف (اف ا بی تی)، هیچ محدودیتی برای دارو و یا رژیم غذایی قبل از آزمایش وجود ندارد.( همانطور که ویتامینها و مواد غذایی در اف ای تی اثر نمیگذارد) جمع اوری نمونه ها اسانتر است این ازمایشها همچنین واکنش کمتری نسبت به خونریزی از سایر قسمتهای دستگاه گوارش مثل معده نشان میدهداین آزمایشها باید هر سال انجام شود برخلاف دیگر ازمایشها ( شبیه ازمایشهای دیداری که در زیر توصیح داده شده است) اگر نتایج ازمایش مثبت باشد ( یعنی اگر خون مخفی تشخیص داده شود) برای بررسی بیشتر به کلونوسکوپی نیاز است. اگر چه خون در مدفوع میتواند از سرطانها یا پولیپها باشد، اما میتواند علل دیگری مثل زخم، همورویید، یا دیگر موارد را نیز داشته باشد.

جمع اوری نمونه ها:

پزشک مخصوص لوازم را که برای ازمایش احتیاج دارید در اختیار شما میگذارد. همه ی لوازم را اماده در یک مکان دارید. لوازم معمولا شامل: یک کیت ازمایشی، تست  کارت یا لوله، قلم مو، و سایر دستگاههای جمع اوری ، کیسه ضایعات، پاکت پستی است. این کیت به شما دستورالعملهای دقیق در مورد نحوه ی جمع اوری نمونه ها را داده است. اطمینان حاصل کنید که دستوالعملهایی که با کیت خود به همراه دارید به ان دقیقا عمل کنید کیتهای متفاوت ممکن است دستورالعملهای متفاوتی داشته باشند. اگر هر گونه سوالی در مورد نحوه ی استفاده از کیت را دارید با مراقبان سلامتی در کلینیک تماس بگیرید. پس از جمع اوری نمونه ها، انها را بعنوان دستورالعمل در کیت برگردانید.

تست خون مخفی مدفوع مبتنی بر گویاک( اف ا بی تی)

ازمایش خون مخفی مبتنی بر گویاک خون مخفی در مدفوع را به نحوی متفاوت از اف ای تی از طریق واکنش شیمیایی تشخیص میدهد، اما مانند اف ای تی این ازمایش نمیتواند پیش بینی کند که خون از کولون یا سایر قسمتهای دستگاه گوارش ( معده) میباشد.

انجمن سرطان امریکا نسخه های مدرنتر با ورژن بسیار حساس از این ازمایش را برای غربالگری توصیه میکند برخلاف برخی از ازمایشات دیگر ( مثل ازمایشات بصری که در زیر توصیح داده شده) این ازمایش باید سالی یکبار انجام شود. این ازمایش با یک کیت انجام میشود که میتوانید در خانه ی خود انجام دهید و میتوانید بیش از یک نمونه مدفوع را بررسی کنید. اف بی تی انجام شده در طول ازمایش دیجیتال رکتال در مطب دکتر ( که تنها یک نمونه از مدفوع بررسی میشود ) به اندازه ی کافی برای غربالگری مناسب نیست زیرا احتمال دارد نشانه های دیگری از سرطان کلورکتال را از دست بدهیم.اگر نتایج آزمایش مثبت باشد ( یعنی اگر خون مخفی دیده شود) یک کلونوسکوپی برای مشخص کردن خونریزی مورد نیاز است و نیازی به تکرار این ازمایش و دیگر ازمایشها بعیر از کلونوسکوپی نیست. قبل از ازمابش، بعضی از داروها و غذاها میتواند نتیجه آزمایش را تحت تاثیر قرار دهدبنابر این شما باید از یک سری دستورها پیروی کنید تا از یک سری موارد مهم قبل از اجام دادن این ازمایش اجتناب کنید

داروهای ضد التهابی استروییدی مانند ایبوپروفن ، ناپروکسن یا اسپرین ۷ روز قبل از آزمایش نباید استفاده شود.( این داروها ممکن است باعث ایجاد خونریزی ویا منجر به نتیجه مثبت کادب شود) .

توجه: افراد قبل از ازمایش باید سعی کنند از خوردن   NSAID برای دردهای جزئی جلوگیری کنند اما اگر این داروها را روزانه برای مشکلات قلبی یا سایر موارد استفاده میکنید خوردن این داروها را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید.

خوردن ویتامین Cبیش از ۲۵۰ میلیگرم در روز یا مکملها یا مرکبات بمدت ۳ روز قبل از ازمایش را متوقف کنید( این میتواند مواد شیمیایی در ازمایش را تحت تاثیر قرار دهد و نتیجه  را منفی کند حتی اگر خونی دیده شده باشد)

خوردن گوشت قرمز ( گوشت گاو، گوسفند و جگر) سه روز قبل از ازمایش ممنوع است ( اجزای خون در گوشت ممکن است نتیجه را مثبت کند) ، بعضی از افرادی که این ازمایش را انجام میدهند این موارد را رعایت نمیکنند و بعد نگرانند که مبادا چیزهایی که خورده اند ممکن است ازمایش را تغییر دهد، مهمترین چیز این است که ازمایش بخوبی انجام شود.

جمع اوری نمونه ها: افرادی که باید این ازمایش را انجام دهند یک کیت با دستورالعمل مخصوص از پرستاران در مطب یا کلینیک دریافت میکنند. این کیت توضیح میدهد که چگونه نمونه های مدفوع را در خانه بگیرند( معمولا نمونه هایی از سه حرکت مستقیم روده بر روی قطعه های کوچک کاغذ میگذارند) سپس معمولا در طی دو هفته برای ازمایش به مطب دکتر یا ازمایشگاه برگردانده میشود.

هنگام انجام این ازمایش ، تمام لوازم خود را اماده و در یک جا قرار دهید. لوازم معمولا شامل یک کیت، کارت ازمایش، یک قلم مو ، یک اپلیکاتورو یک پاکت پستی است. کیت به شما دستورالعملهای دقیق در مورد نحوه ی جمع اوری نمونه مدفوع را میدهد. مطمئن باشید که دستورالعملهایی را که با کیت خود بهمراه دارید را دنبال میکنید زیرا کیتهای مختلف ممکن است دستورالعملهای مختلفی داشته باشد. اگر در مورد چگونگی استفاده از کیت خود سوالی دارید با دفتر کلینیک مراقبان سلامتی یا پرستاران تماس بگیرید. پس از جمع اوری نمونه ها انها را برگردانید.

آزمایش دی ان ای مدفوع

ازمایش دی ان ای مدفوع( که بعنوان ازمایش دی ان ای مدفوعی یا MT_SDNA شناخته میشود)که  بخشهای غیر طبیعی از دی ان ای از سلولهای سرطانی یا پولیپ را جستجومی کند. سلولهای سرطانی پولیپ یا سرطان کلورکتال غالبا جهشهای دی ان ای در ژنهای خاص دارند.سلولهایی با این جهشها اغلب به مدفوع میرسند، جاییکه آزمایشات قادرند انها را تشخیص دهند. کلوگارد تنها ازمایش موجود در دسترس است که هم تغییرات دی ان ای و هم خون در مدفوع را مشخص میکند.

جمع اوری نمونه ها: برای استفاده از نمونه مدفوع خود در خانه یک کیت را دریافت خواهید کرد.‌کیت دارای یک ظرف نمونه ، یک طاقچه برای نگه داشتن طرف در دستشویی ،یک  بطری نگهدارنده مایع، یک لوله، برچسبها، و یک جعبه خواهد بود. این کیت دارای دستوالعمل دقیق در مورد چگونگی جمع اوری نمونه است. باز هم مطمئن شوید که از دستوالعملهای کیت خود پیروی میکنید. اگر سوالی از کیت خود دارید با پزشک خود تماس بگیرید. وقتی نمونه را جمع اوری کردیدانرا برگردانید.این ازمایش باید هر سه سال یکبار انجام شود( که ایا تغییراتی در دی ان ای خون پیدا شده است) اگر جواب مثبت بود یک کلونوسکوپی هم نیاز است.

آزمایشات ساختاری یا دیداری:

این ازمایشات ساختار درون کولون و رکتوم برای تشخیص ناحیه های غیر طبیعی که ممکن است سرطان یا پولیپ باشد را جستجو میکند. این ازمایشها میتوانند کمتر از ازمایشهای مبتنی بر مدفوع انجام شود، اما انها نیاز به اماده سازی بیشتری دارند و میتوانند برخی از خطرات را با ازمایشهای مبتنی بر مدفوع را ندارد.

کلونوسکوپی:

برای این ازمایش ، پزشک بطور کلی طول روده و راست روده را با کلونوسکوپ ، یک لوله انعطاف پذیر در حدود عرض یک انگشت با یک نور و دوربین فیلمبرداری کوچک که انتهای ان است ، همه جا را جستجو میکند. این وسیله را از طریق مقعد داخل راست روده و روده بزرگ قرار میدهند. ابزارهای ویژه میتوانند از طریق کلونوسکوپ نمونه یا بیوپسی بگیرد و یا در صورت لزوم به منطقه ی مشکوک برانگیز مانند پولیپ انرا برمیدارند.

قبل از انجام دادن ازمایش: مطمئن شوید که پزشک شما در مورد هر نوع داروی مصرفی ( از جمله خوردن اسپرین روزانه، ویتامینها، یا مکملها) را میداند. ممکن است لازم باشد قبل از ازمایش انچه را که میخورید تغییر دهید. روده بزرگ وراست روده باید خالی و تمییز باشد تا پزشک بتواند کل روده را در طی ازمایش مشاهده کند. برای انجام دادن این ازمایش راههای مختلفی برای تمیز کردن روده وجود دارد از جمله قرصها، خوردن مایعات، دستگاههای تنقیه، یا ترکیبی از اینها.برای مثال ممکن است نیاز باشد مقدار زیادی از محلول مسهل مایع در شب قبل از اینکه ازمایش را انجام دهید بنوشید. و اینکار عالبا باعث گذراندن زمان زیادی در دستشویی میشود. از انجا که روند پاکسازی روده و راست روده ناخوشایند است بخاطر همین بعضی از افراد این ازمایش را انجام نمیدهند. هم اکنون کیتهای جدیدتر برای تمییز کردن روده بزرگ در دسترس است و ممکن است بهتر از مواد قبلی تحمل شوند. مراقبان سلامتی یا پرستاران میتوانند در مورد انها با شما صحبت کنند. انها دستورالعملهای مخصوصی را به شما میدهند. چند روز قبل از ازمایش انها را بدقت بخوانید، از انجاییکه ممکن است شما حداقل یک روز قبل از ازمایش رژیم خاصی را داشته باشید لوازم و مواد مسهل را بخرید. اگر شما در مورد دستوالعملها هیچ چیز نمیدانید، با پرستاران تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید. احتمالا به شما گفته میشود که بعد از یک ساعت مشخص در شب قبل از ازمایش خود چیزی نخورید و ننوشید. اگر معمولا داروهای تجویزی را در صبح مصرف می کنید ، با پزشک یا پرستار خود در مورد خوردن و نخوردن انها برای ان روز صحبت کنید. از انجا که یک داروی مسکن یا ارام بخش میتواند کمک کند که شما این ازمایش را راحتتر انجام دهید، با این حال نیاز است که شما قبل از انجام ازمایش یک همراهی داشته باشید و با او در مورد این موضوع صحبت کنید.‌ممکن است به کسی نیاز داشته باشید که در صورت خواب الوده بودن یا سرگیجه به شما کمک کند تا به خانه بروید، بنابراین بسیاری از مراکز که کلونوسکوپی را انجام میدهند از افراد میخواهند بعد از انجام این ازمایش در اتاقی بمانند و مرخص نشوند. اگر وسیله حمل و نقل این افراد مشکل باشد با مراقبان سلامتی یا پرستاران خود در مورد خدمات بیمارستان صحبت کنند. بسته به موقعیت موجود ممکن است وسیله ی قابل دسترس دیگری برای رفتن به خانه وجود داشته باشد.

در حین انجام دادن آزمایش: آزمایش معمولا حدود 30 دفیفه طول میکشد اما اگر یک یا چند پولیپ دیده شود برای برداشتن آن زمان بیشتری نیاز است. قبل از شروع آزمایش به احتمال زیاد یک مسکن به رگ شما زده میشود و در طول آزمایش احساس آرامش و خواب آلودگی کنید. برای اکثر افراد این دارو باعث میشود آنها بعدا قادر به یادآوری این آزمایش نباشند. پس از اتمام آزمایش شما بیدار میشوید اما ممکن است تا چند روز بعد احساس خواب آلودگی کنید. در طول آزمایش از شما خواسته میشود که زانوی خود را به درون شکمتان بکشید. یک پارچه روی شما کشیده میشود . فشار خون شما، ضربان قلبتان و میزان تنفس شما در طی آزمایش و بعد از آن بررسی میشود. پزشک شما ممکن است انگشت خود را با دستی که داخل دستکش است را به درون رکتوم شما وارد کند تا قبل از اینکه کولونوسکوپ را داخل راست روده وارد کند آن را بررسی کند. کولونوسکوپ آغشته به مواد روان کننده است و بنابراین میتوان آن را به راحتی داخل راست روده کند. وقتی درون راست روده میرود کولونوسکوپ به طور کامل از ابتدا تا انتهای روده را بررسی میکند. اگر شما بیدار باشید ممکن است یک فشاری در حرکت روده وقتی کولونوسکوپ وارد میشود و به سمت بالای روده حرکت میکند را حس کنید. پزشک همچنین از طریق کولونوسکوپ هوا را به داخل روده وارد میکند تا دیواره روده را راحتتر ببیند. و از لوازم خاصی برای انجام دادن این آزمایش استفاده میکند. برای تسکین هر گونه ناراحتی، نفس کشیدن عمیق و آهسته از طریق دهان به روند کار کمک میکند. دکتر به سمت دیواره داخلی روده نگاه میکند و به راحتی کولونوسکوپ را جابجا میکند. اگر یک پولیپ کوچکی پیدا شود آن پولیپ برداشته میشود. و سپس به آزمایشگاه فرستاده میشود تا بررسی شود که آیا آن ناحیه به سرطان تبدیل شده است یا نه؟ این به این دلیل است که برخی از پولیپهای کوچک ممکن است در طول زمان سرطانی شوند. اگر دکتر شما پولیپ یا تومور بزرگتری را ببیند یا هر چیز دیگری را که غیر طبیعی باشد قطعه کوچکی از آن از طریق کولونوسکوپ نمونه گیری میشود. این آزمایش در آزمایشگاه بررسی خواهد شد تا ببینند که آیا سرطان رشد خوش خیم یا غیر سرطانی یا چیز دیگری است یا خیر؟

پیچیدگیها و عوارص جانبی احتمالی: اماده کردن روده بزرگ قبل از آزمایش ممکن است ناخوشایند باشد. کلا این ازمایش ممون است به خودی خود نا خوستیند باشو، اما معمولا ارام بخش یا مسکن به روند کار کمک میکند.اکثر افراد تحت ازمایش بعد از انکه اثرات بیهوشی درانها از بین رفت یکدفعه به حالت طلیعی خود بازمیگردند.از انجاییکه هوار در طول ازمایش به درون روده بزرگ و راست روده پمپ میشود، گاهی اوقات نفخ معده، گاز و دل درد تا زمانیکه هوار در شکم است را دارند. برخی افراد ممکن است فشار خون پایین یا تغییرات در ریتم قلب را در طی بیهوشی داشته باشنداما به ندرت اتفاق میافتد.

اگر یک پولیپ برداشته شود در طول کلونوسکوپی داروی بیهوشی و یا نمونه گیری انجام میشود که ممکن است بعد از یک یا دو روز بعد از ازمایش مقداری خون در مدفوع مشاهده کنید. خونریزی شدید ناگهانی ممکن است در موارد نادر اتفوق بیفتد که ممکن است نیاز به درمان باشد و یا خطرات جدی برای فرد بهمراه داشته باشد. کلونوسکوپی یک روش مطمئن استاما در موارد نادر کلونوسکوپ میتواند دیواره ی روده بزرگ یا راست روده را سورخ کند. علائم ان میتواند شامل درد شدید شکم، تهوع و استفراغ باشد این میتواند یک عارضه بزرگ( یا حتی خطر مرگ) باشد، زیرا میتواند منجر به عفونت شدید شکم شود. سوراخ ایجاد شده ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد از پزشک خود در مورد خطر این عوارض بپرسید.

CT کلونوسکوپی: این ازمایشی یک نوع ازمابش پیشرفته اسکن کلونوگرافی روده و راست روده است.سی تی اسکن که از اشعه ایکس استفاده میکند ، اما به جای گرفتن یک تصویر، مانند یک اشعه ایکس منظم  یک اسکنر CTچند عکس میگیرد. در حالیکه یک دایره ی روی میزی که شما روی ان دراز کشیده اید دورآن قرار میگیرد،یک کامپیوتر پس از ان این تصاویر را به تصاویر جزئیتر تبدیل میکند ، تصاویر از بدن شما گرفته میود و روی ان مطالعه میشود.

برای CTکلونوگرافی ، برنامه های کامپیوتری  مخصوص که هم یک تصویر دو بعدی از اشعه ایکس و یک تصویر سه بعدی از روده و راست روده را بوجود میاورد که به پزشک اجازه میدهد پولیپ یا سرطان ا جستجو کند. این ازمایش ممکن است برای برخی از افرادی که نمیتوانند یا نمی خواهند ازمایس تهاجمی از قبیل کلونوسکوپی را انجام دهندمفید میباشد این ازمایش مستواند نسبتا سریع انجام شود و نیازی به دادن داروهای ارام بخش و مسکن نیست اما اگر چه این ازمایش مثل کلونوسکوپی عیر تهاجمی است، اما روده باید از قبل مثل کلونوسکوپی اماده شود. یک لوله کوچک و انعطاف پدیر برای این ازمایش در روده بزرگ و راست روده قرار میگیرد که این ناحیه را پر از هوا میکند و اگر پولیپ یا ناحیه ی مشکوکی در این ازمایش دیده شد یک کلونوسکوپی برای جستجوی کامل در این ناحیه نیاز است.

قبل از ازمایش: این نکته مهم است که روده بزرگ و راست روده قبل از بهتر است خالی باشد. احتمالا گفته شده است که یک رژیم مایع شفاف حداقل یک روز قبل از ازمایش خورده شود. یک سری راههرایی برای تخلیه روده و راست روده قبلا از ازمایش وجود دارد. غالبا قبل از انجام این ازمایش ، مقدار زیادی از مایع مسهل را میخورید و بعد از خوردن این مواد زمان زیادی را در دستشویی میگذرانید. صبح برای انجام این ازمایش ، بیشترین ملینها لازم است تا مطمئن شوید که روده ها خالی است. کیتهای جدیدتر برای تمیز کردن روده در دسترس است و ممکن تست بهتر از مواد قبلی تحمل شوند پزشک شما میتواند گژینه های خود را با شما در میان بگذارد.

در طول ازمایش: این ازمایش در یک اتاق ویژه با یک اسکنر انجام میشود حدود ده دقیقه طول میکشد و ممکن است قبل از آزمایش از شما بخواهند، مقدار دیگری از مسهل را بنوشید تا هر مدفوعی که در روده بزرگ و راست روده است تخلیه شود تا به هنگام مشاهده ی فیلم به پزشک کمک کند. از شما خواسته میشود که روی یک میز باریک که بخشی از سی تی اسکنر است دراز بکشید و یک لوله کوچک انعطاف پذیر داخل راست روده ی شما وارد میکنند و هوا از طریق لوله به داخل روده بزرگ وراست روده میرود تا تصاویر بهتری گرفته شود. سپس میز به اسکنر سی تی اسلاید میشود و از شما خواسته میشود که نفس خود را حدود ۱۵ ثانیه در حالیکه اسکن انجام میشود نگه دارید. شما به احتمال زیاد دو اسکن دارید: یکی زمانیکه به پشت خود وراز کشیده اید و یکی زمانیکه شما به شکم یا کنار دراز کشیده اید.

مشکلات و عوارض جانبی احتمالی: معمولا بعد از ازمایش کلونوسکوپی یک سری عوارض کمی وجود دارد. ممکن است نفخ معده یا شکم درد داشته باشید بخاطر اینکه هوا داخل روده بزرگ و راست روده تان است اما وقتی این هوا از بدنتان بیرون میرود این دردها باید از بین برود. یک خطر بسیار کوچک وجود دارد که بزرگ شدن روده با هوا ممکن است به روده ها اسیب برساند یا سوراخی در ان ایجاد کند اما این خطر خیلی کمتر از انجام دادن کلونوسکوپی است. همانند سایر انواع سی تی، این ازمایش همچنین شما را در معرض مقدار کمی از اشعه قرار میدهد.

سیگموئیدوسکوپی انعطاف پدیر: در طول این ازمایش پزشک به بخشی از روده بزرگ وراست روده با یک سیگموئیدوسکوپ نگاه میکند( یک لوله انعطاف پذیر و یک دوربین کوچک در انتهای ان) ان را از طریق مقعد داخل راست روده وارد میکنند و به قسمت پایین روده حرکت میدهندتصاویر از ان محدوده در یک صفحه نمایشی ویدئویی دیده میشود. با استفاده از سیگمویئدوسکوپ پزشک شما میتواند داخل راست روده و بخشهای روده را برای تشخیص هر نوع مشکلی  ببیند و یا احتمالا انرا بردارد. سیگموئیدوسکوپ ۶۰ سانتی متر طول دارد ( حدود ۲ فوت) بنابراین پزشک میتواند تمام راست روده شما را ببیند اما قسمت روده  بزرگ کمتر با این روش دیده میشود. این ازمایش بعنوان یک ازمایش غربالگری برای سرطان کلورکتال در ایالات متحده بطور وسیعی استفاده نمیشود.

قبل انجام دادن ازمایش باید مطمئن باشید که دکتر شما از داروهایی که میخورید مطلع است زیرا ممکن است خوردن داروها را قبل از انجام ازمایش تغییر دهید. داخل روده وراست روده شما باید خالی و تمییز باشد تا دکتر بتواند دیواره ی روده و راست روده را ببیند ممکن است دستورالعملهای خاصی را برای تمیز کردن و خالی کردن روده انجام دهید ممکن است رژیم غذایی خاصی ( از قبیل نوشیدن تنها مایعات شفاف) با استفاده از مسهلهای قوی در روز قبل از انجام دادن ازمایش برای تمییز کردن روده تان انجام دهید. 

در طول ازمایش: سیگوموئیدوسکوپی معمولا حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول میکشد اکثر مردم نیازی به بیهوشی در این ازمایش ندارنداما ممکن است شما بخواهید در این مورد با پزشکتان صحبت کنید. مواد بیهوشی ممکن است در طول ازمایش شما را کمتر اذیت کند، اما برای بهبودی بعد از ان، باید یک فردی همراه شما باشد تا شما را بعد از ازمایش تا خانه همراهی کند. احتمالا از شما خواسته شود که روی یک میز به سمت چپ خود دراز بکشید و زانوی خود را به داخل سینه خود بکشید. قبل از ازمایش، پزشک شما با دستکش انگشت خود را که به مواد مسهل اغشته است را داخل راست روده شما وارد کند تا انرا بررسی کند. برای این ازمایش، سیگموئیدوسکوپ ابتدا به مواد روان کننده آغشته میشود تا راحتتر وارد راست روده شود هوا به داخل روده بزرگ و راست روده از طریق سیگموئیدوسکوپ پمپ میشود تا دکتر بتولند دیواره ی روده را بهتر ببیند. اگر شما در طول این ازمایش بیهوش نباشید، ممکن است احساس فشار و شکم درد در پائین شکمتان داشته باشید. برای تسکین ناراحتی و نیاز به وادار کردن حرکت روده ممکن است نفسهای عمیق و کوتاه از طریق دهان به روند کار کمک کند. پس از انجام ازمایش، بعد از اینکه هوا از روده شما خارج شد شما احساس خوبی خواهید داشت. اگر پولیپها در طول آزمایش پیدا شوند، ممکن است آنخا را با یک وسیله ی کوچک از طریق اسکوپ برداشت پولیپها در ازمایشگاه مورد بررسی قرار میگیرند اگر پولیپ پیش سرطانی( یک ادنوم) یا سرطان کلورکتال پیدا شود، ان فرد باید بعدا کلونوسکوپی را برای یافتن پولیپها یا سرطان در بقیه ی روده انجام دهد.

مشکلات احتمالی یا عوارض جانبی: این ازمایش ممکن است ناخوشایند باشد بخاطر اینکه هوا داخل روده و راست روده میرود اما نباید دردناک باشد اگر کوچکترین دردی در طول ازمایش حس کردید به دکتر خود بگویید. شما ممکن است مقدار کمی خون در حرکات شکمتان بمدت یک تا دو روز بعد از ازمایش ببینید. خونریزی جدی و سوراخ شدن روده بزرگ یا راست روده خیلی نادر است.

مزایا یا معایب ازمایشات غربالگری چیست؟

FIT  ازمایشهای ایمنی شیمیایی مدفوع بدن:

مزایا: هیچ خطر مستقیم بر روی روده ندارد، نیاز به اماده سازی روده نیست، هیچ رزیم عذایی و یا تغییرات دارویی نیاز نیست، نمونه برداری در خانه انجام میشود، نسبتا ارزان است.

معایب: میتواند برخی از پولیپها و یا سرطلنها را نبیند، میتواند نتیجه ازمایش کاذب مثبت باشد، باید هر سال انجام شود، اگر غیر طبیعی باشد باید کلونوسکوپی شود.

FOBT  تست خون مخفی مدفوع با گوایاک:

مزایا: هیچ خطرمستقیمی بر روی روده بزرگ ندارد، نیازی به اماده سازی روده از قبل نیست، نمونه برداری در خانه انجام میشود، ارزان است.

معایب: ممکن است چندین پولیپ یا سرطان را نبینند، میتواند نتیجه ازمایش کادب مثبت باشد، تغییرات رژیم غذایی قبل از ازمایش مورد نیاز است، باید هر ساله انجام شود، اگر غیر طبیعی باشد باید کلونوسکوپی انجام شود.

آزمایش دیابت مدفوع:

مزایا: خطر مستقیم برای روده وجود ندارد، نیازی به اماده سازی روده نیست، رژیم یا تغییرات دارویی فبل از ازمایش نیازی نیست، نمونه در خانه انجام میشود.

معایب: بسیاری از پولیپها و سرطانها دیده نمیشود، میتواند نتایج کاذب مثبت داشته باشد، باید هر سه سال یکبار انجام شود، اگر غیر طبیعی باشد کلونوسکوپی نیاز استو چون کمی جدید است ممکن است بیمه انرا قبول نکند.

کلونوسکوپی:

مزایا: معمولا کل روده را بررسی میکند، میتواند پولیپها را بردارد یا نمونه برداری کند، هر ده سال یکبتر انجام میشود، میتواند به پیدا کردن دیگر بیماریها کمک کند.

معایب: میتواند پولیپهای کوچک را از دست بدهد، امادگی کامل روده فبل از ازمایش، هزینه بیشتر نسبت به سایر ازمایشها، معمولا بیهوشی نیازاست که باید یک نفر همرا شما را به خانه ببرد، شما یک روز کاری را از دست میدهید، خطر کمی از خونریزی و التهاب وجود دارد.

CT کلونوگرافی:

مزایا: خیلی سریع و ایمن است، هر پنج سال یکبار انجام میشود، بیهوشی نیاز نیست.

معایب: میتواند پولیپهای کوچک را نبیند، امادگی کامل روده مورد نیاز است، نتایج گاهی اوقات کاذب مثبت است، قرارگرفتن در معرض کمی از اشعه، پولیپها را نمیتواند در حین ازمایش بردارد، اگر غیر طبیعی باشد کلونوسکوپی نیاز است، چون جدید است ممکن است بیمه انرا پوشش ندهد.

سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر:

مزایا: خیلی سریع و ایمن است، نیازی به اماده شدن روده نیست، نیازی به بیهوشی نیست، نیاز به متخصص ندارد، هر پنج سال یکبار انجام میشود.

معایب: به عنوان یک ازمایش غربالگری بطور کامل استفاده نمیشود، بنظر میرسد تنها یک سوم روده را ببیند ، پولیپهای کوچک را نمیبیند، پولیپها را نمیتواند بردارد، ممکن است کمی ناخوشایند باشد، خطر کمی از خونریزی والتهاب وجود دارد، در صورت عیر نرمال بودن کلونوسکوپی نیاز است.

توضیحات بیشتر

درباره سرطان روده بزرگ
ریسک فاکتور ها و پیشگیری از سرطان روده بزرگ
درمان سرطان روده بزرگ
اگر سرطان روده بزرگ دارید