انواع سرطانسرطان روده بزرگ < علل، عوامل خطر و پیشگیری

علل، عوامل خطر و پیشگیری

عوامل خطر سرطان کولورکتال

چه عواملی باعث بروز سرطان روده بزرگ می شود؟

آیا می توان از سرطان روده بزرگ جلوگیری کرد؟

آزمایش ژنتیک، غربالگری و پیشگیری از افراد دارای سابقه خانوادگی قوی سرطان کولورکتال

آیا میتوان از سرطان کلورکتال پیشگیری کرد؟

راه مطمینی برای جلوگیری از سرطان کلورکتال وجود ندارد. اما کارهایی وجود دارد که میتواند به شما در کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند.از قبیل تغییر دادن عوامل خطری که شما میتوانید کنترل کنید.

غربالگری سرطان کلورکتال:

عربالگری فرایند جستجوی سرطان یا پیش سرطان در افرادی است که هیچ نشانی از این بیماری ندارند. غربالگری سرطان کلورکتال بطور مرتب یکی از قویترین سلاحی است برای جلوگیری از سرطان کلورکتال. از اولین ساعاتی که سلولهای غیرطبیعی شروع به رشد پولیپ میکنند، معمولا ۱۰ تا ۱۵ سال طول میکشد تا آنها به سرطان کلورکتال مبتلا شوند. با غربالگری منظم قبل از اینکه پولیپها به سرطان تبدیل شوند اکثر پولیپها را میتوان پیدا کرد و برداشت. با غربالگری زود هنگام زمانیکه پولیپها کوچک و اسانتر هستند برای درمان میتوان سرطان کلورکتال را پیدا کرد.اگر شما در سن ۴۵ سال یا بالاتر هستید، شما باید شروع به غربالگری برای تشخیص سرطان کلورکتال کنید. چند نوع ازمایش میتوان در این مورد استفاده کرد. در مورد سلامتیتان با مشاوران سلامتی که گزینه های خوبی هستند میتوانید در این مورد صحبت کنید. مهم نیست کدام آزمایش را انتخاب میکنید مهمترین نکته این است که آن آزمایش انجام شود. اگر سابقه خانوادگی قوی در پوایپها و سرطان کلورکتال دارید با پزشک خود در مورد خطر آن صحبت کنید. شما ممکن است از مشاوران ژنتیک بمنظور بررسی شجره ی پزشکی خانوادگی شما و فهمیدن اینکه ایا احتمال دارد شما یک سندروم خانوادگی داشته باشید بهره ی لازم را ببرید.

وزن بدن، فعالیت بدنی و رزیم غذایی

شما ممکن است بتوانید خطر ابتلا به سرطان کلورکتال را با مدیریت بعضی از عوامل خطرزا که میتوانید کنترل کنید شبیه رژیم غذایی و فعالیت بدنی آنرا کاهش دهید.

وزن

داشتن اصافه وزن و یا چاقی خطر ابتلا به سرطان را هم در مردان و هم در زنان افزایش میدهد اما این ارتباط در مردان بیشتر است. داشتن چربی شکم( منظور دور کمر) هچنین با سرطان کلورکتال ارتباط دارد. در حالیکه وزن متعادل و جلوگیری از افزایش وزن خطر ابتلا به این بیماری را کاهش میدهد.

فعالیت فیزیکی

افزایش مقدار فعالیت فیزیکی شما سطح ابتلا به سرطان کلورکتال و پولیپها را کاهش میدهد. فعالیت بدی منظم ( انجام دادن فعالیتهای بدنی مثل پیاده روی سریع که شما به نفس نفس میافتید) خطر ابتلا به این بیماری را کاهش میدهداما فعالیت شدید ممکن است نتایج بیشتری داشته باشد. افزایش شدت و میزان فعالیت فیزیکی شما ممکن است به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند.

رژیم غذایی

بطور کلی رژیمهای غذایی که سبزیجات، میوه ها و غلات ( استفاده کم از گوشت قرمز یا کنسروها) خطر ابتلا به این بیماری را کاهش میدهد.اگر چه بطور دقیق مشخص نیست چه عواملی مهم هستند. بسیاری از مطالعات ارتباط بین گوشت قرمز ( گوشت گاو، خوک، بره) یا گوشتهای فراوری شده ( مثل هات داگ، سوسیس و گوشت کنسروی) خطر ابتلا به سرطان کلورکتال را افزایش میدهد. محدود کردن گوشت قرمز و فراوری شده و خوردن سبزیجات و میوه خیلی بیشتر به شما در کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند. در سالهای اخیر بسیاری از مطالعات نشان میدهد که فیبر در رژیم غذایی بویژه غلات خطر ابتلا به سرطان کلوروتال را کاهش میدهد. تحقیق در این زمینه هنوز ادامه دارد.

الکل

مطالعات متعددی خطر ابتلا به سرطان کلورکتال را با افزایش استفاده از الکل بخصوص در بین مردان نشان داده است. اجتناب از الکل به شما در کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک خواهد کرد. برای مطالعات بیشتر در رابطه با رژیم غذایی و فعالیت بدنی به راهنماییهای انجمن سرطان آمریکا در مورد تغذیه و فعالیت فیزیکی برای پیشگیری از سرطان مراجعه کنید.

سیگار نکشیدن

سیگار کشیدن طولانی مدت با افزایش خطر ابتلا به سرطان کلورکتال ، همچنین بسیاری از سرطانهای دیگر و مشکلات سلامتی در ارتباط است. ترک کردن سیگار ممکن است به شما در کاهش ابتلا به سرطان کلورکتال و بسیاری از انواع دیگر سرطانها کمک کند. اگر شما فرد سیگاری هستید و میخواهید به شما در ترک ان کمک شود با انجمن سرطان امریکا تماس بگیرید. (۲۳۴-۲۲۷-۰۰-۰۱)  

ویتامینها ، کلسیم و منیزیم

برخی مطالعات نشان میدهد که مصرف روزانه مولتی ویتامین که شامل اسید فولیک یا فولات باشد ممکن است خطر ابتلا به سرطان کلورکتال را کاهش دهد، اما همه مطالعات این موضوع را تصدیق نمیکند، در حقیقت ، بعضی مطالعات نشان میدهد که اسید فولیک ممکن است به رشد تومورهای موجود کمک کند. تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. برخی مطالعات پیشنهاد کرده اند که ویتامین دی که از بدست امدن در معرض آفتاب است، در بعضی از غذاها ، یا در برخی از قرص ویتامین ممکن است باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان کلورکتال شود بدلیل اینکه قرار گرفتن مستقیم زیر نور خورشید میتواند باعث سرطان پوست شود اکثر کارشناسان این روش را راهی برای کاهش ابتلا به سرطان کلورکتال توصیه نمیکنند. برای مشخص شدن اینکه آیا ویتامین دی میتواند به جلوگیری از سرطان کلورکتال کمک کند مطالعات بیشتری نیاز است. در برخی از مطالعات ، سطح پایین کلسیم در رژیم غذایی را با افزایش خطر سرطان کلورکتال مرتبط میدانند. دیگر مطالعات نشان میدهد که افزایش استفاده از کلسیم ممکن است خطر ابتلا به سرطان کلورکتال را کاهش دهد. کلسیم به دلایل متعددی که در سلامت بدن نقش دارد ممکن است تاثیراتی در خطر ابتلا به سرطان داشته باشد. اما به دلیل افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان، انجمن سرطان امریکا خوردن کلسیم زیاد را بطور خاص، بخاطر اینکه تلاش میکند تا خطر سرطان کلورکتال را کاهش دهد توصیه نمیکند. کلسیم و ویتامین دی ممکن است با یکدیگر در کاهش خطر سرطان کلورکتال عمل کند ، زیرا ویتامین دی به جذب کلسیم در بدن کمک میکند با این حال ، همه ی مطالعان نشان نداده اند که مکملهای این مواد مغذی خطر را کاهش میدهد. مطالعات اندکی نشان میدهد که ممکن است ارتباط بین یک رژیم غذایی با منیزیم بالا کاهش خطر ابتلا به سرطان کلورکتال بویژه در زنان وجود داشته باشد. تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

داروهای صد التهابی غیر استروییدی

مطالعات بسیاری نشان داده اند افرادی که بطور منظم آسپرین و یا سایر داروهای ضد التهابی استروییدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن را مصرف میکنند خطر ابتلا به پولیپها و سرطان کلورکتال در آنها کاهش میابد. اما آسپرین و دیگر داروهای ضد التهابی میتواند عوارض جانبی جدی یا حتی تهدیدی جدی برای زندگی انها باشد مانند  التهاب شکم و یا زخم معده ایجاد کنند( برای افراد مبتلا) که ممکن است برای مردم عادی مفید باشد. به همین دلیل ، اغلب کارشناسان خوردن داروهای ضد التهابی را توصیه نمیکنند بخاطر اینکه ریسک ابتلا به سرطان کلورکتال را پایین بیاورند.با این حال برای بعضی از افراد در ۵۰ سالگی که ریسک بالای ابتلا به بیماری قلبی را دارند ، مصرف اسپرین برای این افراد مفید است. اسپرین همچنین ممکن است مزایایی در کاهش خطر ابتلا به سرطان کلورکتال داشته باشد بخاطر اینکه آسپرین و یا سایر داروهای ضد التهابی میتواند عوارص جانبی جدی داشته باشد، قبل از شروع هر یک از آنها به طور منظم با پزشک خود مشورت کنید.

درمان جایگزین هورمون برای زنان

مصرف استروژن و پروژسترون بعد از یایسگی که گاهی اوقات به درمان یایسگی یا درمان جایگزینی هورمون ترکیبی منجر میشود، ممکن است خطر ابتلا زنان به سرطان کلورکتال را کاهش دهد اما سرطانهای پیدا شده در زنان با خوردن این هورمونها بعد از یایسگی ممکن است در مراحل پیشرفته تر باشد. از آنجا که مصرف استروژن و پروژسترون بعد از یایسگی همچنین میتواند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی ، لخته های  خون و سرطان سینه و ریه را افزایش دهد واگر چه  برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کلورکتال ممکن است مفید باشد ولی  کلا توصیه نمیشود. اگر از مصرف هورمونهای یایسگی استفاده میکنید درباره ی فواید و عوارض ان با پزشک خود صحبت کنید.

توضیحات بیشتر

درباره سرطان روده بزرگ
ریسک فاکتور ها و پیشگیری از سرطان روده بزرگ
درمان سرطان روده بزرگ
اگر سرطان روده بزرگ دارید