انواع سرطانسرطان روده بزرگ < علل، عوامل خطر و پیشگیری

علل، عوامل خطر و پیشگیری

عوامل خطر سرطان کولورکتال

چه عواملی باعث بروز سرطان روده بزرگ می شود؟

آیا می توان از سرطان روده بزرگ جلوگیری کرد؟

آزمایش ژنتیک، غربالگری و پیشگیری از افراد دارای سابقه خانوادگی قوی سرطان کولورکتال

چه عواملی باعث بروز سرطان روده بزرگ می شود؟ 

محققان چندین عامل که میتوان خطر ابتلا به سرطان کلورکتال را افزایش دهد را کصشف کرده اند. اما هنوز دقیقا مشخص نبست که چگونه همه ی این عوامل میتواند منجر به سرطان شود. سرطان ممکن است از تغییرات دی ان ای درون سلولهای ما اتفاق بیفتد. دی ان ای مواد شیمیایی در سلولهای ما است که ژنهای ما را میسازد که عملکرد سلولهای ما را کنترل کند. ما از نظر وراثت معمولا مانند پدر و مادرمان هستیم زیرا انها منبع دی ان ای ما هستند اما دی ان ای بیستر از انچه ما بدانیم تاثیر میگذارد.

بعصی از ژنها وقتی سلولهای ما رشد میکند و به سلولهای جدید تقسیم میشود و از بین میروند را کنترل میکنند، برخی از ژنها که به سلولها کمک میکنند تقسیم میشوند و زنده میمانند این نو ژنها آنکوژن نام دارند. ژنهایی که به کنترل تقسیم سلولی کمک میکنند یا باعث مرگ سلولها در زمان خاصی میشوند این نوع ژنها ژنهای سرکوب کننده تومور نامیده میشود.

سرطانها میتوانند ناشی از جهشهای دی ان ای باشند که آنکوژنها را روشن و یا ژنهای سرکوب کننده را خاموش میکنند. این باعث میشود که سلولها بدون کنترل رشد کنند . تعییرات در بسیاری از ژنهای مختلف معمولا برای ایجاد سرطان کلورکتال ضروری است. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چطور تغییرات ژنها میتواند منجر به سرطان شود ، به ژنها و سرطانها مراجعه کنید.

جهشهای ژنی به ارث رسیده:

برخی از جهشهای دی ان ای میتواند در خانواده ها منتقل شود  و در همه ی سلولها یافت شود. این نوع جهشها ارثی هستند. قسمت کوچکی از سرطان کلورکتال توسط جهشهای ژنی به ارث رسیده ممکن است ایجاد شود. بسیاری از این تغییرات دی ان ای و تاثیرات آنها در رشد سلولهایی است که شناخته شده اند. برای مثال: پولیپهای غده ای خانوادگی FAP, سندروم گاردنر از طریق تغییرات ارثی در ژن APC  ایجاد میکند. ژن APC  یک ژن سرکوب کنندهی تومور استکه بطور طبیعی کمک به رشد سلول میکند. در افراد مبتلا به تغییرات ارثی در ژن APC  رشد سلول خاموش میشود یک حالت ترمز مانند دارد و باعث بوجود امدن صدها پولیپ در روده بزرگ میشود با گدر زمان ، سرطان تقریبا در یک یا چند مورد از این پولیپها تیجاد میشود.

سندروم اینچ( سرطان روده ارثی غیرپولیپی) ناشی از تغییرات در ژنهایی است که بطور معمول (به دی ان ای آسیب میزند و به تعمییر سلولها میپردازد)  کمک به تغییر سلول ناشی از دی ان ای آسیب دیده است. جهش در یکی از ژنهای آنزیم ترمیم دی ان ای مانند MLH1,PMS1,MSH6,MLH3,MSH2, PMS2  میتوانند باعث آسیب رساندن به دی ان ای شود. این خطاها بعضی اوقات بر ژنهای تنظیم کننده ی رشد تاثیر میگذاردکه ممکن است منجر به رشد سرطان شود.

سندروم پتز جفرزبه علت تغییرات ارثی در ژن STL11    یک ژن سرکوب کننده ی تومور است. پولیپهای وابسته به MAP ناشی از جهش در ژن MYH است که در اینکه چطور سلول دی ان ای را بررسی کند یا زمانیکه سلولها تقسیم میشود خطاها را رفع میکند. آزمایشات ژنتیکی ویژه میتواند جهشهای ژنی مرتبط با این سندرومهای ارثی را پیدا کند. اگر شما سابقه ی خانوادگی پولیپهای کلورکتال یا سرطان یا سایر علایم مربوط به این سندروم را دارید ، میتوانید از مشاوره ژنتیک و آزمایشات ژنتیکی کمک بگیرید. انجمن سرطان آمریکا، پیش از اتمام آزمایشهای زنتیکی ، درباره ی آزمایش ژنتیک با یک متخصص ماهر در ژنتیک سرطان گفتگو میکنند. برای کسب اطلاعت بیشتر در مورد این موضوع به بررسی تست ژنتیک برای سرطان و آنچه که در آزمایش زنتیک برای سرطان رخ میدهد مراجعه کنید.

جهشهای ژنی بدست امده:

بیشتر جهشهای ژنی که به سرطان منجر میشود جهشهای بدست امده اند آنها در طول زندگی یک فرد اتفاق میافتد و به فرزندانشان منتقل میشود. این تغییرات دی ان ای تنها بر سلولها ی جهش یافته اصلی وارد میشوند و تاثیر میگدارند.

در اغلب موارد سرطان کلورکتال ، جهشهای دی ان ای که منجر به سرطان میشوند در طی زندگی فرد بجای اینکه به ارث برده شوند بدست میآیند. عوامل خطر خاصی  احتمالا در ایجاد این جهشهای ژنتیکی نقش بازی میکنند ، اما تا کنون ناشناخته اند که چه عاملی باعث ایجاد ان میشود. به نطر نمیرسد که یک مسیر ژنتیکی برای سرطان کلورکتال وجود داشته باشد که در همه ی موارد یکسان باشد. در بسیاری از موارد اولین جهش در ژن APC  رخ میدهد این منجر به افزایش رشد سلولهای کلورکتال به علت ترمز در رشد سلولهای نرمال است. جهشهای بعدی ممکن است در دیگر ژنها اتفاق بیفتد که میتواند به رسشد و گسترش غیر قابل کنترل سلولها منجر شود. دیگر ژنهایی که هنوز شناختهدنشده اند احتمالا شامل حال این موضوع میشود.

توضیحات بیشتر

درباره سرطان روده بزرگ
ریسک فاکتور ها و پیشگیری از سرطان روده بزرگ
درمان سرطان روده بزرگ
اگر سرطان روده بزرگ دارید