درباره سرطان پستان

پروتکل انجمن سرطان آمریکا برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان

ماموگرافی

سونوگرافی پستان

MRI پستان

عکسبرداری های جدید پستان

انجام ماموگرافی بعد از عمل جراحی سرطان پستان

انواع مختلفی از عمل جراحی برای سرطان پستان وجود دارد. نوع جراحی انجام شده، مشخص کننده نیاز به ماموگرافی در آینده است. اگر جراحی های محافظت کننده از پستان (BCS)  صورت گرفته است، باید به گرفتن ماموگرافی ادامه داد و اگر ماستکتومی انجام شده است، ممکن است به ماموگرافی احتیاج نباشد.

اگر فقط یک پستان تحت جراحی (از هر نوع) قرار گرفته باشد ، باز هم نیاز به انجام ماموگرافی از پستانی که تحت تاثیر سرطان نبوده وجود دارد.. این عمل بسیار مهم است، زیرا زنانی که مبتلا به سرطان سینه در یکی از پستان ها هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان جدید در پستان دیگر هستند.

در حالی که انجمن سرطان آمریکا دستورالعمل خاصی برای ماموگرافی یا سایر تصویربرداری از پستان در زنانی که به دلیل سرطان سینه معالجه شده اند، ندارد ، اطلاعاتی درمورد آنچه که احتمالاً این زنان نیاز به انجام دارند انجام وجود دارد.

ماموگرافی بعد از جراحی محافظت کننده از پستان

 اکثر متخصصان توصیه می کنند زنانی که جراحی محافظت از سینه یا BCS داشته اند (گاهی اوقات به عنوان ماستکتومی جزئی یا لامپکتومی شناخته می شود)، 6 تا 12 ماه پس از پایان دوره پرتودرمانی، برای سینه تحت درمان ماموگرافی انجام دهند. جراحی و پرتودرمانی هر دو باعث ایجاد تغییراتی در پوست و بافت های پستان می شوند که در ماموگرافی ظاهر می شوند که بررسی آن را دشوار می کند. ماموگرافی انجام شده در این زمان به عنوان ماموگرافی پایه ای جدید برای پستان آسیب دیده عمل می کند و ماموگرافی های آینده با این ماموگرافی مقایسه خواهد شد، تا پزشک به شما در بهبودی کمک کند و علائم بازگشت سرطان (عود) را بررسی کند. ماموگرافی پیگیری پستان جراحی شده باید حداقل به شکل سالانه انجام شود، اما برخی پزشکان انجام ماموگرافی در بازه های کوتاه تر را توصیه می­کنند. انجام ماموگرافی سالانه برای پستان دیگر(درمان نشده) ضروری است.

 ماموگرافی بعد از ماستکتومی

 زنانی که برای درمان سرطان پستان ماستکتومی (ماستکتومی ساده ، ماستکتومی رادیکال اصلاح شده و ماستکتومی رادیکال) داشته اند ، نیازی به انجام ماموگرافی غربالگری معمول در پستان جراحی شده ندارند ، اما انجام ماموگرافی غربالگری برای سینه سالم ضروری است. اگر هر دو پستان برداشته شود (ماستکتومی دو طرفه)، لازم نیست که ماموگرافی اضافی انجام شود زیرا در این جراحی، بافت کافی برای انجام ماموگرافی وجود ندارد. ممکن است سرطان از سمت پوست یا از سمت قفسه سینه عود کند که معمولاً در معاینه تشخیص داده می شود.

انجام ماموگرافی برای زنانی که جراحی بازسازی پستان انجام داده اند ممکن است اما متخصصان معنقدند که زنانی که ماستکتومی ساده، اصلاح شده یا رادیکال به همراه جراحی بازسازی پستان انجام داده اند، نیازی به ماموگرافی معمول ندارند. با این وجود ، اگر در طول معاینه ی پستان ترمیم شده، توده نگران کننده ای لمس شود، درخواست انجام ماموگرافی تشخیصی داده می شود. در این موارد ممکن است سونوگرافی پستان یا MR، برای بررسی دقیق تر منطقه مورد نظر انجام شود.

 خانمهایی که ماستکتومی زیر جلدی داشته اند، که به آن ماستکتومی با حفظ نوک پستان نیز گفته می شود ، نیاز به ماموگرافی پیگیری دارند چرا که میزانی از بافت پستان که بتوان آن را ماموگرافی کرد، باقی می ماند. در این عمل جراحی، در صورتی که موقعیت تومور این اجازه را بدهد، می‌توان بدون آسیب به پوست سینه و نوک پستان، تومور را از سینه خارج کرد. در این روش، پوست سینه، نوک پستان و‌ هاله‌ی دور آن به طور کامل حفظ می‌شوند و اغلب  ایمپلنت زیر پوست قرار می گیرد.

در صورت عدم اطلاع از نوع ماموگرافی انجام شده، با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

توضیحات بیشتر