اطلاعات اولیه در مورد ماموگرافی

ماموگرافی نوعی عکس برداری اشعه ایکس با دوز کم است که اجازه می دهد رادیولوژیست ها تغییرات بافت پستان را بررسی کنند.

چرا من نیاز به ماموگرافی  دارم؟

ماموگرافی اغلب می تواند سرطان سینه را زمانی که هنوز کوچک است و حتی قبل از اینکه توده قابل لمس باشد، تشخیص دهد. که تشخیص در این زمان، درمان را راحت تر و موثرتر می کند.

انواع ماموگرافی

ماموگرافي را مي‌توان براساس هدف مورد نظر، به دو دسته اصلي تقسيم كرد: ماموگرافي غربالگری و ماموگرافي تشخيصي.

ماموگرافي غربالگری

ماموگرافی غربالگری به دنبال علائم سرطان پستان در زنانی که علائم یا مشکی ندارند میگردد. عکس برداری اشعه ایکس از هر 2 پستان و از دو زاویه مختلف انجام می شود.

ماموگرافي تشخيصي

ماموگرافی تشخیصی برای بررسی پستان زنانی که به دلیل بروز علایم یا تشخیص در ماموگرافی غربالگری مراجعه کرده باشند انجام شود. در این روش عکس های بیشتری از پستان گرفته می شوند که جزو ماموگرافی غربالگری نیستند. گاهی اوقات ماموگرافی های تشخیصی برای عکس برداری از پستان زنانی کهدر گذشته به سرطان سینه مبتلا بوده اند، استفاده می شود.

ماموگرافی چه چیزی را نشان می دهد؟

ماموگرافی اغلب مناطق غیر طبیعی پستان را نشان می دهد. آنها نمی توانند ثابت کنند که این ناحیه غیرطبیعی سرطان هست یا خیر، اما می توانند به پزشک کمک کنند تا برای انجام یا عدم انجام آزمایش های بیشتر تصمیم بگیرند. 2 نوع اصلی تغییرات پستان مشخص شده در ماموگرافی ، کلسیفیکاسیون و توده است. در این مورد و سایر تغییرات پستان در  لینک آنچه پزشک در ماموگرافی به دنبال آن می گردد، بیشتر بخوانید.

روش کار دستگاه ماموگرافی

برای انجام ماموگرافی از دستگاهی که تنها برای عکس برداری از پستان طراحی شده است استفاده می شود. این دستگاه اشعه  ایکسی با دوزهای پایین تر از اشعه ایکس معمول می گیرد. از آنجا که این اشعه ایکس به راحتی از طریق بافت عبور نمی کند، دستگاه دارای 2 صفحه است که پستان را فشرده یا صاف می کند تا بافت را از هم جدا کند. این کار کمک میکند تا تصویر بهتری گرفته شود و از تابش کمتری استفاده شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی انجام ماموگرافی، به لینک آن چه قبل از رفتن به ماموگرافی باید بدانید مراجعه کنید.

در گذشته، عکس های ماموگرافی بر روی ورق های بزرگ چاپ می شدند.. امروز، ماموگرافی های دیجیتال (ماموگرافی دیجیتالی کامل یا FFDM) رایج تر هستند. تصاویر به صورت دیجیتال ضبط شده و به شکل فایل در کامپیوتر ذخیره می شوند.

نوع جدید ماموگرافی  به عنوان توموسنتز پستان یا ماموگرافي ديجيتال سه بعدي شناخته شده است. در این روش، پستان یک بار فشرده می شود و دستگاه چندین عکس اشعه ایکس با دوز کم را حین حرکت دور پستان می گیرد. پس از آن یک کامپیوتر، تصاویر گرفته شده را به صورت یک تصویر سه بعدی در می آورد. در برخی موارد، استفاده از این روش به معنای تابش بیشتر نسبت به ماموگرافی  دو بعدی استاندارد است، اما به پزشکان اجازه می دهد تا به وضوح بافت های پستان را ببینند. بعضی از مطالعات پیشنهاد کرده اند که استفاده از این روش امکان تماس برای ماموگرافی مجدد را کاهش می دهد. همچنین ممکن است سرطان های بیشتری را پیدا کنند. اغلب بیمه های درمانی، توموسنتز را پوشش نمی دهند.

آیا ماموگرافی امن هستند؟

ماموگرافی پستان ها را به میزان اندکی در معرض تابش قرار می دهد. اما مزایای ماموگرافی بسیار بیشتر از هرگونه آسیب احتمالی ناشی از قرار گرفتن در معرض تابش است. دستگاه های جدید با استفاده از دوزهای اشعه ایکس کم میتوانند تصاویر با کیفیت بالا بگیرند. به طور متوسط ​​مجموع دوز اشعه تابش شده در ماموگرافی معمولی و با دوبار مشاهده هر پستان، حدود 0.4 میلی سیورت یا mSv است. (mSv احد  اندازه گیری دوز تابش است.)

برای قرار دادن میزان این دوز در چشم انداز سلامت لازم است که بدانید، مردم ایالات متحده سالانه به طور متوسط ​​در حدود 3 میلی ثانیه تابش فقط از محیط طبیعی خود در معرض قرار می گیرند. (این تابش پس زمینه نامیده می شود.) دوز تابش استفاده شده در ماموگرافی غربالگری هر دو سینه تقربا با میزان تابشی که یک زن به مدت حدود 7 هفته از  محیط طبیعی می گیرد برابر است.

اگر احتمال می دهید که باردار باشید، به پزشک و رادیولوژیست خود اطلاع دهید. اگرچه خطر آسیب دیدن جنین بسیار اندک است، اما ماموگرافی از زنان باردار معمولا انجام نمی شود.

توضیحات بیشتر