محدودیت‌های ماموگرافی

ماموگرافی بهترین آزمایش غربالگری سرطان پستان در حال حاضر است اما محدودیت های خود را دارد. به عنوان مثال، در تشخیص سرطان پستان 100٪ دقیق نیست:

  • یک ماموگرافی منفی کاذب طبیعی به نظر می رسد، حتی اگر سرطان پستان وجود داشته باشد.
  • یک ماموگرافی مثبت کاذب غیر طبیعی به نظر می رسد، اگرچه سرطان پستان وجود ندارد.

نتایج منفی کاذب

یک ماموگرافی منفی کاذب طبیعی به نظر می رسد حتی اگر سرطان پستان وجود داشته باشد. به طور کلی، غربالگری به وسیله ماموگرافی در حدود 1 مورد از 5 سرطان پستان را پیدا نمی کند.

  • در زنان با سینه های متراکم نتایج منفی کاذب بیشتر دیده می شود.
  • با افزایش سن، تراکم پستان ها کم می شود، بنابراین نتایج منفی کاذب، در زنان جوان رایج تر است.
  • ماموگرافی با نتیجه منفی کاذب می تواند به زنان احساس امنیت کاذب بدهد چرا که تصور میکنند به سرطان پستان مبتلا نیستند در حالیکه ممکن است اینگونه نباشد.

نتایج مثبت کاذب

ماموگرفی مثبت کاذب با وجود اینکه سرطانی وجود ندارد، چیزی غیر طبیعی را نشان می دهد. ماموگرافی غیر عادی فرد را به آزمایشات اضافی (ماموگرافی تشخیصی ، سونوگرافی، گاهی اوقات MRI یا حتی بیوپسی پستان) نیازمند می کند تا تشخیص قطعی شود.

  • نتایج مثبت کاذب در زنان جوانتر، زنان با سینه های متراکم، افرادی که پیش از این نمونه برداری پستان انجام داده اند، زنان با سابقه سرطان سینه در خانواده یا افرادی که استروژن مصرف میکنند، شایع تر است.
  • حدود نیمی از زنانی که ماموگرافی سالانه انجام میدهند، طی یک دوره 10 ساله، تجربه یک نتیجه مثبت کاذب را دارند.
  • احتمال نتیجه مثبت کاذب در ماموگرافی اول بیشتر است. در زناني كه نتایج ماموگرافی های گذشته را براي مقايسه در دسترس دارند، شانس نتیجه مثبت کاذب در حدود 50 درصد كاهش مي یابد.
  • ماموگرافی مثبت کاذب می تواند باعث اضطراب شود. همچنین می توانند به آزمایش های اضافی یزای اطمینان از تشخیص منجر شود که برای مراجع هزینه اضافی، وقت گذاری بیشتر و حتی ناراحتی فیزیکی به همراه دارد.

ماموگرافی ممکن است برای همه زنان مفید نباشد

ارزش ماموگرافی غربالگری به سلامت عمومی زنان بستگی دارد. تشخیص زودرس سرطان سینه برای زنانی مهم است که دیگر مشکلات پزشکی جدی و یا تهدید کننده زندگی مانند بیماری های جدی قلبی، کلیوی، کبدی و یا بیماری های ریوی نداشته باشند. پروتکل غربالگری سرطان پستان انجمن آمریکا تاکید می کند  که زنانی با مشکلات جدی سلامتی یا امید به زندگی کوتاه با پزشکان خود در مورد انجام ماموگرافی صحبت کنند. این پروتکل همچنین بر این نکته تاکید می کند که سن نباید تنها دلیل متوقف شدن ماموگرافی های منظم باشد.

مهم است بدانیم که  اگرچه ماموگرافی میتواند اغلب سرطان های سینه را در زمانی که کوچکتر از آن هستند که لمس شود تشخیص دهد اما درمان تومور کوچک همیشه به این معنی نیست که سرطان می تواند کاملا  درمان شود. سرطان های با رشد سریع یا سرطان های مهاجم ممکن است پیش از درمان گسترش یافته باشند.

قرار گرفتن در معرض تابش

از آنجا که ماموگرافی عکس برداری با اشعه ایکس است، پستانها در معرض تابش اشعه  ایکس قرار می گیرند. اما مقدار تابش در هر ماموگرافی کم است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به ماموگرافی مراجعه کنید.

توضیحات بیشتر