تفسیر نتایج ماموگرافی

رادیولوژیست نتایج ماموگرافی براساس یک سیستم شماره بندی شده 0 تا 6 طبقه بندی می کند. بهتر است در مورد دسته ماموگرافی خود و آنچه که در آینده باید انجام دهید با پزشک خود صحبت کنید.

سیستم طبقه بندی شده ارزیابی نتایج ماموگرافی، BI-RADS چیست؟

پزشکان از یک سیستم استاندارد برای توصیف یافته ها و نتایج ماموگرافی استفاده می کنند. این سیستم (موسوم به  breast Imaging Reporting and Data System  یا (BI-RADS نتایج را به گروه های شماره بندی شده از 0 تا 6 طبقه بندی می کند. این امر تحلیل ارتباط دقیق این نتایج و پیگیری های بعد از ماموگرافی را آسان تر می کند.

طبقه بندی

تعریف

تفسیر

0 بررسی تصویربرداری های اضافی و / یا مقایسه با ماموگرافی های قبلی مورد نیاز است. این بدان معناست که ممکن است رادیولوژیست ناهنجاری احتمالی را دیده باشد ، اما نتیجه واضح نبوده و به آزمایش های بیشتری مانند انجام ماموگرافی مجدد با استفاده از فشرده سازی ناحیه مورد نظر (اعمال فشرده سازی در ناحیه کوچکتر هنگام انجام ماموگرافی) ، بزرگنمایی ، ماموگرافی با زوایای خاص یا سونوگرافی نیاز است. این گروه همچنین ممکن است نشان دهده این باشد که به مقایسه ماموگرافی تازه با ماموگرافی های قبلی شما برای بررسی تغییرات رخ داده در ناحیه مورد نظر احتیاج است.
1 منفی هیچ ناهنجاری قابل توجهی برای گزارش وجود ندارد. سینه های یکسان به نظر می رسند (متقارن هستند) و توده سرطانی، بافت کلسیمی و ساختار غیر عادی مشاهده نشده است. در این حالت ، منفی بدان معنی است که هیچ چیز بدی پیدا نشده است.
2 توده خوش خیم (غیر سرطانی) یافت شد نتیجه ماموگرافی منفی است و هیچ علائمی از سرطان وجود ندارد ، اما رادیولوژیست توده های کلسیمی خوش خیم و یا گره های لنفاوی در سینه و یا فیبروآدینومای کلسیفیه را شناسایی کرده که جای نگرانی ندارد. این تضمین می کند که سایر افراد که نتایج ماموگرافی را میبینند، خوش خیم را به عنوان مشکوک تفسیر نکنند. این یافته در گزارش ماموگرافی ثبت می شود تا هنگام مقایسه با ماموگرافی های آینده کمک کننده باشد.
3 ضایعه احتمالا خوش خیمپیگیری در یک بازه زمانی کوتاه پیشنهاد می شود. یافته هایی که در این گروه طبقه بندی می شوند به احتمال بسیار بالایی (بیشتر از 98٪) خوش خیم ( غیر سرطانی) هستند. انتظار نمی رود که این یافته ها با گذشت زمان تغییر کند. اما از آنجایی که خوش خیم بودن آن ها ثابت نشده است، با بررسی منطقه مورد نظر در یک بازه کوتاه میتوان فهمید که توده تغییر می کند یا خیر. تا پایدار شدن وضعیت منطقه مورد نظر پستان، نیاز است که به طور منظم و 6 ماه یکبار، پیگیری با تصویربرداری ماموگرافی انجام شود(معمولاً حداقل 2 سال). این روش به جلوگیری از بیوپسی های غیر ضروری کمک می کند. اگر منطقه با گذشت زمان تغییر کند، امکان تشخیص زودرس وجود دارد.
4 ناهنجاری مشکوک – نمونه برداری انجام شود. هنوز سرطانی بودن یافته ها کاملا مشخص نیست اما بافت غیر عادی ای دیده شده که ممکن است سرطان اشد. این یافته ها به میزانی هست که رادیولوژیست، بیوپسی را توصیه کند. یافته های این گروه می تواند طیف گسترده ای از شک را برای پزشک ایجاد کند. به همین دلیل ، برخی پزشکان و نه همه ی آن ها این گروه رو به سه گروه دیگه طقه بندی می کنند:

4A:  یافته هایی که در مورد سرطانی بودن آن ها شک اندکی وجود دارد.

4B: یافته هایی که در مورد سرطانی بودن آن ها تا حدی مشکوک هستیم.

4C: یافته هایی که شک متوسطی را در مورد سرطانی بودن در پی دارند اما میزان مشکوک بودن در مورد آن ها به اندزاه ای نیست که آن ها را در دسته شماره 5 قرار دهیم.

5 مشاهده بدخیمی – باید اقدامات مناسب انجام شود. حداقل 95% احتمال بدخیمی وجود دارد و باید فورا نمونه برداری انجام شود.
6 بدخیمی با نمونه برداری تایید شده است- باید اقدامات مناسب انجام شود. این طبقه فقط برای توصیف گروهی از یافته های مربوط به ماموگرام استفاده می شود که قبلاً توسط بیوپسی، سرطان تایید شده است.

در BI-RADS تراکم پستان گزارش می شود

گزارش ماموگرافی شامل ارزیابی تراکم پستان نیز هست، که میزان بافت فیبری و غده ای و بافت چربی را در سینه گزارش میدهد. هرچه پستان ها متراکم تر باشند ، دیدن مناطق غیر طبیعی در ماموگرافی سخت تر می شود.

BI-RADS چگالی پستان را به 4 گروه طبقه بندی می کند که در لینک تراکم سینه و گزارش ماموگرافی توضیح داده شده است.

توضیحات بیشتر