انجام ماموگرافی بعد از عمل جراحی سرطان پستان

انواع مختلفی از عمل جراحی برای سرطان پستان وجود دارد. نوع جراحی انجام شده، مشخص کننده نیاز به ماموگرافی در آینده است. اگر جراحی های محافظت کننده از پستان (BCS)  صورت گرفته است، باید به گرفتن ماموگرافی ادامه داد و اگر ماستکتومی انجام شده است، ممکن است به ماموگرافی احتیاج نباشد.

اگر فقط یک پستان تحت جراحی (از هر نوع) قرار گرفته باشد ، باز هم نیاز به انجام ماموگرافی از پستانی که تحت تاثیر سرطان نبوده وجود دارد.. این عمل بسیار مهم است، زیرا زنانی که مبتلا به سرطان سینه در یکی از پستان ها هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان جدید در پستان دیگر هستند.

در حالی که انجمن سرطان آمریکا دستورالعمل خاصی برای ماموگرافی یا سایر تصویربرداری از پستان در زنانی که به دلیل سرطان سینه معالجه شده اند، ندارد ، اطلاعاتی درمورد آنچه که احتمالاً این زنان نیاز به انجام دارند انجام وجود دارد.

ماموگرافی بعد از جراحی محافظت کننده از پستان

 اکثر متخصصان توصیه می کنند زنانی که جراحی محافظت از سینه یا BCS داشته اند (گاهی اوقات به عنوان ماستکتومی جزئی یا لامپکتومی شناخته می شود)، 6 تا 12 ماه پس از پایان دوره پرتودرمانی، ماموگرافی سینه تحت درمان را انجام دهند. جراحی و پرتودرمانی هر دو باعث ایجاد تغییراتی در پوست و بافت های پستان می شوند که در ماموگرافی ظاهر می شوند و که بررسی آن را دشوار می کند. ماموگرافی انجام شده در این زمان به عنوان ماموگرافی پایه ای جدید برای پستان آسیب دیده عمل می کند و ماموگرافی های آینده با این مقایسه خواهد شد ، تا پزشک به شما در بهبودی کمک کند و علائم بازگشت سرطان (عود) را بررسی کند. شما باید حداقل سالانه بعد از آن ماموگرافی های پیگیری شده از پستان تحت درمان را انجام دهید ، اما ممکن است برخی پزشکان توصیه کنند که بیشتر اوقات ماموگرافی داشته باشید. شما همچنان نیاز به انجام ماموگرافی روزمره در سینه مقابل (درمان نشده) دارید.

 ماموگرافی بعد از ماستکتومی

 زنانی که برای درمان سرطان پستان ماستکتومی 3 (از جمله ماستکتومی ساده ، اصلاح ماستکتومی رادیکال اصلاح شده و ماستکتومی رادیکال) داشته اند ، نیازی به انجام ماموگرافی غربالگری معمول دیگری در آن طرف ندارند ، اما هنوز هم نیاز به ماموگرافی سالانه روی سینه باقی مانده دارند. اگر هر دو سینه برداشته شود (ماستکتومی دو یا دو طرفه) ، لازم نیست که ماموگرافی اضافی انجام شود زیرا نباید به اندازه کافی بافت کافی برای انجام ماموگرافی وجود داشته باشد. ممکن است سرطان از آن طرف در پوست یا دیواره سینه بازگردد ، اما معمولاً در معاینه مشاهده می شود. ممکن است خانمهایی که سینه های بازسازی شده دارند ، ماموگرافی بگیرند ، اما متخصصان موافق هستند که خانمهایی که پس از یک ماستکتومی ساده ، اصلاح شده یا رادیکال ، بازسازی پستان دارند ، نیازی به ماموگرافی معمول ندارند. با این وجود ، اگر در طول معاینه جسمی بر روی زنی كه ترمیم پستان داشته است ، زمینه نگرانی پیدا شود ، ممكن است ماموگرام تشخیصی انجام شود. سونوگرافی پستان یا MRI نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد تا از نزدیک منطقه را مورد بررسی قرار دهد. خانمهایی که ماستکتومی زیر پوستی داشته اند ، که به آن ماستکتومی پوستی نیز گفته می شود ، هنوز هم نیاز به ماموگرافی پیگیری دارند. در این عمل جراحی ، زن نوک پستان و بافت خود را دقیقاً زیر پوست نگه می دارد. اغلب ، ایمپلنت زیر پوست قرار می گیرد. این عمل جراحی به اندازه کافی بافت سینه را پشت سر می گذارد تا نیاز به ماموگرافی غربالگری سالانه در این زنان باشد. هر زنی که اطمینان ندارد چه نوع ماستکتومی داشته و یا نیاز به انجام ماموگرافی دارد ، باید از پزشک خود سؤال کند.

توضیحات بیشتر