تراکم پستان و گزارش ماموگرافی

ماموگرافی منظم بهترین روش برای یافتن زود هنگام سرطان پستان است. اما اگر گزارش ماموگرافی شما می گوید که بافت پستان شما متراکم است ، ممکن است تعجب کنید که این به چه معنی است. داشتن سینه های متراکم بسیار متداول است و غیر طبیعی نیست.

بافت پستان متراکم چیست؟

سینه ها از لوبول ها ، مجاری و بافت پیوندی چربی و فیبر تشکیل شده اند.

  • لوبول ها، شیر تولید می کنند و اغلب به آنها بافت غده ای گفته می شود.
  • مجاری، لوله های ریزی هستند که شیر را از لوبول ها تا نوک پستان منتقل می کنند.
  • بافت چربی و فیبری اندازه و شکل پستان را مشخص می کنند و سایر بافت ها را در جای خود نگه می دارد.

اگر بافت فیبروز یا غده ای زیادی داشته باشید و چربی زیادی در پستان ها وجود نداشته باشد ، سینه های شما به صورت متراکم دیده می شود. بعضی از خانمها نسبت به سایرین بافت سینه متراکم تری دارند.

در بیشتر زنان ، تراکم پستان با افزایش سن کاهش میابد اما در برخی، تغییر کمی وجود دارد.

چگونه از تراکم پستان اگاه شویم؟

تراکم پستان فقط در ماموگرافی ها مشخص می شود. بعضی از زنان فکر می کنند چون سینه های آنها محکم است، متراکم هستند. اما تراکم پستان به این موضوع بستگی ندارد و مربوط به اندازه یا سفتی پستان نیست.

رادیولوژیست ها، ماموگرافی را برای مناطق غیر طبیعی بررسی می کنند و  چگالی پستان را مشخص می کنند.

طبقه بندی تراکم پستان

رادیولوژیست ها از طبقه بندی گزارش داده ها و سیستم داده تصویربرداری از پستان یا BI-RADS استفاده می کنند تا تراکم سینه را به 4 گروه طبقه بندی کنند. این دسته بندی تقریباً از بافتهای چربی شروع و با بافتهای بسیار متراکم و دارای چربی بسیار کم تمام می شود.

  • پستانی که بیشترین بافت موجود در آن بافت های چربی است.
  • پستان با نواحی پراکنده ای از بافت متراکم غده ای و فیبری
  • پستان با بافت متراکم غده ای و فیبری (توصیف شده به عنوان ” متراکم ناهمگن”). این تراکم می تواند دیدن تومورهای کوچک در بافت متراکم یا اطراف آن را دشوار کند.
  • سینه ی بسیار متراکم. این تراکم مشاهده تومور در بافت را سخت می کند.

در صورت داشتن بافت پستان متراکم، باید چنین اطلاعاتی به شما داده شود:

“ماموگرام شما نشان می دهد که بافت پستان شما متراکم است. بافت متراکم پستان شایع است و غیر طبیعی نیست. با این حال ، بافت متراکم پستان می تواند ارزیابی نتایج ماموگرافی شما را دشوارتر کند و همچنین ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان همراه باشد. هنگام صحبت با پزشکتان می توانید تصمیم بگیرید که گزینه های غربالگری برای شما مناسب است. “

چرا تراکم پستان اهمیت دارد؟

به نظر می رسد زنانی که دارای بافت متراکم پستان هستند در مقایسه با زنانی که بافت سینه متراکم تری دارند ، ریسک بالاتری برای ابتلا سرطان پستان دارند. در حال حاضر مشخص نیست که چرا بافت متراکم پستان با خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط است.

ما می دانیم که بافت متراکم پستان، بررسی پستان برای رادیولوژیست ها را جهت تشخیص سرطان سخت تر می کند. در ماموگرافی ها ، بافت پستان متراکم سفید به نظر می رسد. توده های پستان یا تومورها نیز سفید به نظر می رسند ، بنابراین بافت متراکم می تواند برخی تومورها را پنهان کند. در مقابل ، بافت چربی تقریباً سیاه به نظر می رسد. در یک زمینه سیاه مشاهده توموری که به نظر سفیدتر می رسد است آسان تر است. بنابراین ، ماموگرافی در خانم­هایی که سینه متراکم دارند، می توانند از دقت کمتری برخوردار باشند.

آیا افراد با پستان های متراکم، نیاز به ماموگرافی دارند؟

بله اغلب سرطانهای پستان حتی در خانم­هایی که دارای بافت متراکم پستان هستند، ممکن است در ماموگرافی مشاهده شوند ، بنابراین گرفتن ماموگرافی منظم هنوز مهم است. ماموگرافی ها می توانند به نجات جان زنان کمک کنند. حتی اگر نتیجه ماموگرافی معمولی دارید (فارغ از اینکه چقدر سینه های شما متراکم است) ، باید بدانید که سینه های شما به طور معمول چگونه به نظر می رسد و احساس می شوند. هر زمان که تغییری رخ دهد ، باید فوراً آن را به پزشک گزارش دهید.

آیا انجام آزمایش های غربالگری در صورت داشتن پستان متراکم ضروری است؟

در حال حاضر ، متخصصان موافق نیستند که اگر آزمایش دیگری برای غربالگری سرطان پستان وجود دارد، علاوه بر ماموگرافی در زنان با پستان های متراکم انجام شود. مطالعات نشان داده اند که سونوگرافی پستان و تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) می تواند به یافتن برخی از سرطان های پستان که تشخیص ان در ماموگرافی امکان پذیر نیست، کمک کند. اما MRI و سونوگرافی هر دو یافته های بیشتری را نشان می دهند که با قطعیت نمیتوان گفت سرطان است. اینکار می تواند به آزمایش های بیشتر و بیوپسی های غیر ضروری منجر شود در حالیکه برخی از بیمه ها هزینه سونوگرافی و MRI را تحت پوشش قرار نمی دهند.

در صورت داشتن بافت متراکم پستان چه کاری لازم است انجام شود؟

اگر گزارش ماموگرافی شما می گوید که بافت پستان متراکمی دارید، با پزشک خود صحبت کنید و مطمئن شوید که پزشک، سابقه پزشکی شما و ریسک فاکتورهای دیگری ریسک ابتلا به سرطان پستان را در شما افزایش میدهد، را می داند.

زنانی که برای سرطان پستان در گروه پر خطر هستند (براساس جهش ژنتیکی ، سابقه خانوادگی قوی در سرطان پستان یا سایر عوامل) باید به همراه ماموگرافی سالانه، MRI نیز انجام دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوامل خطر سرطان پستان ، به ریسک فاکتورهای سرطان پستان و پیشگیری مراجعه کنید. برای اطلاع از اینکه آیا شما در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارید یا خیر ، به پروتکل انجمن سرطان آمریکا برای تشخیص زودرس سرطان پستان مراجعه کنید.

توضیحات بیشتر