سازمان جهانی بهداشت، مدیریت سرطان را شامل چهار بخش اصلی می‌داند: 1. پیشگیری، 2. غربالگری و تشخیص زودهنگام، 3. درمان و 4. مراقبت های حمایتی و تسکینی

 در ایران، از میان بخش‌های گوناگون مدیریت بیماری سرطان، مراقبت ‌های حمایتی و تسکینی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این یعنی بیماران مبتلا به سرطان، قبل از آغاز درمان، در طول درمان، پس از بهبودی و حتی در صورت پیشرفت بیماری در فاز انتهای حیات، از حمایت پزشکی، روحی، معنوی و اجتماعی استانداردی بهره نمی‌برند.

در حالی‌که هدف اصلی برنامۀ درمانی، از بین بردن علت بیماری و علاج آن است، مراقبت های حمایتی و تسکینی به تسکین علامت‌ها و کنترل عوارضی می‌پردازد که بیمار مبتلا به سرطان با آن‌ها روبرو می‌شود.

مکسا اولین و بزرگترین ارائه دهندۀ مراقبت های حمایتی و تسکینی در ایران است که تمامی خدمات خود را برای همۀ بیماران  رایگان ارائه می‌دهد. 

مراقبت های حمایتی و تسکینی چیست؟

ابتلا به سرطان، معمولاً با بروز علائمی مانند درد، تهوع و خستگی شدید همراه است و هرگونه درمان برای سرطان، ممکن است باعث عوارض جانبی شود. یکی از مهم‌ترین خدمات مورد نیاز بیماران مبتلا به سرطان، جدا از نوع سرطانی که به آن مبتلا هستند، پیشگیری  از بروز و تسکین  این علائم و عوارض است.

چنین خدماتی، به بیمار و خانوادۀ او کمک می‌کند که از زمان تشخیص، در طول درمان و پس از آن، تا حد ممکن راحت تر باشند و از کیفیت زندگی بالایی بهره ببرند. خدماتی که به آن‌ها مراقبت های حمایتی و تسکینی می‌گوییم.

مراقبت های حمایتی و تسکینی، علاوه بر کنترل عارضه‌های جسمی، حمایت عاطفی، روانشناختی، اجتماعی و معنوی بیمار را نیز بر عهده دارد. به علاوه، مراقبت‌های تسکینی نیاز‌های خانواده و مراقبان بیمار را هم مورد توجه قرار می‌دهد. این مراقبت‌ها محدود به خدمات بالینی نیستند، بلکه شامل آموزش، مشاوره، حمایت، مراقبت از خانواده و مدیریت فرآیند بیماری هم می‌شود.

مراقبت های حمایتی و تسکینی در همۀ مراحل بیماری ارائه می‌شود. بنا‌بر‌این دریافت مراقبت‌های تسکینی بدین معنی نیست که درمان عادی بیمار متوقف خواهد شد. اهداف درمان معمولاً چیزهایی مثل کُند کردن، متوقف کردن  یا محدود کردن رشد تومور سرطانی است. در حالی که هدف مراقبت‌های تسکینی، کاهش رنج و بهبود کیفیت زندگی بیمار است. به عبارت دیگر، طب تسکینی به بیمار کمک می‌کند  در طول درمان و بعد از آن زندگی رضایت‌مندانه‌تری داشته باشد و به خانواده و مراقبان این امکان را می‌دهد که در عین مراقبت از بیمار، مراقب خودشان هم باشند. 

 تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که در طول درمان مراقبت های حمایتی و تسکینی دریافت می‌کنند، عموماً رضایت بیشتری از روند درمان خود دارند.

زمان مناسب برای آغاز مراقبت های حمایتی و تسکینی

بهترین زمان برای دریافت مراقبت های حمایتی و تسکینی، از لحظۀ احساس نیاز به چنین خدماتی شروع می‌شود و در تمامی مراحل بیماری ادامه می‌یابد. لحظۀ احساس نیاز، ممکن است زمان تشخیص بیماری یا زمان بروز عوارض جانبی درمان یا علائم آزار دهندۀ بیماری یا حتی وقوع اتفاقاتی باشد که در برنامۀ معمول درمان، توجهی به آن‌ها نمی‌شود. معمولاً برای بیمارانی که سرطان پیشرفته دارند، پیشنهاد می‌شود  مراقبت های تسکینی در  هشت هفته اول بعد از تشخیص آغاز شود.

برای آشنایی بیشتر با مراقبت های حمایتی و تسکینی می‌‎توانید به سوالات متداول مراجعه کنید یا با مکسا تماس بگیرید.