مکسا

دکتر محمد جهانگیری مدیرعامل موسسه کنترل سرطان ایرانیان (مکسا) طی پیامی به مناسبت دهم اکتبر روز جهانی مراقبت‌های حمایتی-تسکینی به تشریح ابعاد مراقبت‌های حمایتی-تسکینی و فعالیت‌های مکسا در این حوزه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی مکسا، متن پیام دکتر محمد جهانگیری مدیرعامل موسسه کنترل سرطان ایرانیان (مکسا) به این شرح است:

مراقبت‌های حمایتی-تسکینی به معنی ارائه خدمات همه‌جانبه به بیمار مبتلا به بیماری تهدیدکننده حیات و خانواده وی می‌باشد. انسان دارای ابعاد مختلف فیزیکی، احساسی، روانی، معنوی و اجتماعی است که در مراقبت‌ها باید به آنها توجه نمود. بروز بیماری‌های مزمن و محدود کننده حیات نه تنها منجر به مشکلات عدیده در بیمار بلکه موجب سردر گمی اعضا خانواده وی و بهم ریختگی شرایط زندگی آن‌ها می‌گردد. که در صورت عدم مدیریت مسائل، این مشکلات چند برابر خواهد شد.

مراقبت‌های حمایتی-تسکینی یک رویکرد مراقبت بین رشته‌ای است که هدف آن بهینه‌سازی کیفیت زندگی و کاهش رنج در افراد مبتلا به بیماری پیچیده و خانواده آن‌ها است.

دردهه‌های اخیر کشورهای پیشرفته به این رویکرد توجه زیادی پیدا کرده‌اند و در ادبیات نوین پزشکی انسان را داری چهار بعد بیولوژیک(جسمانی)، روانی، اجتماعی و معنوی می‌دانند. اما در کشور ما هرچند که این دیدگاه ریشه فرهنگی عمیق دارد و حکیم دیروز، بیمار را در همه ابعاد وجودیش بررسی می‌کرد و با توجه به کنش و واکنش بعد فیزیکی و متافیزیکی انسان، بر این اعتقاد بود که بدون سلامت روحی و معنوی امکان برخورداری از سلامت جسمی وجود ندارد ولی این نگاه متاسفانه چند سالی است که بدست فراموشی سپرده شده است که لازم است به آن توجه بیشتری شود.

امروزه سازمان بهداشت جهانی برخورداری از مراقبت‌های حمایتی-تسکینی را حق اخلاقی هر انسانی دانسته و به عنوان یک نیاز بشردوستانه تاکید دارد که این مراقبت‌ها باید در اسرع وقت برای هر بیماری مزمن و جدی اعمال شود.

مراقبت‌ها بصورت چندبعدی و در جهت کنترل علائم  و عوارض جسمی بیماری و کاهش استرس و رفع مشکلات عاطفی، روحی روانی، فرهنگی، اجتماعی، شغلی و معنوی بیمار، و آموزش، مشاوره، حمایت و مراقبت از خانواده وی به منظور مدیریت بیماری بوده و مانع از آسیب‌های جدی روانی، معنوی، اجتماعی و اقتصادی به بیمار وخانواده می‌شود. باید توجه داشت که ارائه مراقبت‌های با کیفیت در قالب کار گروهی و بین رشته‌ای امکان پذیر است و در این بین، برگزاری جلسات نشست با خانواده در مواقع مورد نیاز، سبب برنامه‌ریزی بهتر و ارائه خدمات هر چه با کیفیت‌تر به بیمار و خانواده و مراقبین وی خواهد شد.

خدمات از لحظه تشخیص بیماری و حتی در مواردی قبل یا حین آن شروع می‌شود و در تلفیق کامل با روند درمان و با هماهنگی درمانگر و تیم مراقبتی انجام می‌شود.

تیم شامل پزشک، پرستار، مددکار اجتماعی، روانشناس بالینی و سایر گروه‌ها ازجمله متخصص تغذیه، مراقب معنوی و… می‌باشد.

ارتباط نزدیک و موثر با بیمار و خانواده و مشارکت آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های مراقبتی، موجب حفظ کیفیت زندگی و کرامت بیمار و خانواده وی می‌شود. در نظر گرفتن اعتقادات و ارزش های بیمار در برنامه مراقبتی مهم است.

با در نظر گرفتن این شعار “مراقبت من، آسایش من”. باید نیازهای بیمار و اطرافیانش بطور مداوم سنجیده شده و بر اساس آن برنامه مراقبت‌های حمایتی-تسکینی مورد بازنگری قرار گیرد.

مطابق تخمین سازمان بهداشت جهانی اکثر نیازمندان به مراقبت‌های حمایتی، به مراقبت‌های اولیه و غیرتخصصی نیاز دارند و تعداد کمی از بیماران نیازمند دریافت خدمات تخصصی هستند و به همین سبب لازم است افراد با تخصص‌ها و مهارت‌های متناسب در نظام سلامت، با این مقوله آشنایی داشته باشند.

ارائه این مراقبت‌ها در عین ضرورت، متاسفانه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله ایران نوپا بوده و چگونگی ارائه بهینه این مراقبت‌ها با ابهامات مدیریتی متعددی مواجه است. مراقبت‌های حمایتی-تسکینی را می‌توان در کلنیک‌های سرپایی، بیمارستان‌ها، محیط خانه و … ارائه داد. با این حال اغلب در دسترس نیست، بنابراین لازم است که سیاست‌گذاران به اولویت‌بندی سیاست‌ها و خدمات مراقبت حمایتی-تسکینی توجه کنند. همه حق دارند از مراقبت‌های با کیفیت بالا برخوردار باشند، اما برای اینکه همه بتوانند به آن دسترسی داشته باشند باید کارهای بیشتری انجام شود.

یکی از پیشگامان ارائه دهنده خدمات حمایتی-تسکینی در ایران مموسسه کنترل سرطان ایرانیان (مکسا)می‌باشد.

مکسا به عنوان اولین سازمان مردم‌نهاد در زمینه پژوهش، آموزش و ارائه مراقبت‌های حمایتی-تسکینی درحال‌حاضر با همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی، بزرگ‌ترین و حرفه‌ای‌ترین همکار نظام سلامت در موضوع مراقبت‌های حمایتی-تسکینی در کشور است و عهده‌دار ارائۀ خدمات در این عرصه در سطح ملی می‌باشد. طراحی مدل بهینۀ ارائۀ خدمات حمایتی و تسکینی به بیماران صعب‌العلاج مبتنی بر دانش فنی روز دنیا و متناسب با اقتضائات جامعۀ امروز ایران و تأمین زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌‌افزاری لازم برای اجرای موفق این مدل، از اصلی‌ترین رسالت‌های مکسا است که به ‌همین منظور فعالیت‌‌های آموزشی و پژوهشی در صدر اولویت‌های آن قرار گرفته است.

از زمان تاسیس مکسا در سال 1388 تا شهریور1399، بیش از 21هزار بیمار مبتلا به سرطان و خانواده آن‌ها از مراقبت‌های حمایتی-تسکینی مکسا به صورت رایگان در کلینیک‌های بازتوانی و شبکه مراقبت در منزل مکسا و همچنین با نرخ دولتی (رایگان برای بیماران نیازمند) در بخش‌های بیمارستانی مراقبت‌های حمایتی-تسکینی تحت مدیریت مکسا استفاده نموده‌اند. در شبکه مراقبت در منزل مکسا بیش از  83500 خدمت ارائه شده است که بی‌شک در بسیاری موارد از مراجعه بیمار به مراکز درمانی و اشغال تخت‌های بیمارستانی و تحمیل درد و رنج حمل و نقل بیمار، جدایی از خانواده و پرداخت هزینه جلوگیری شده است.

مکسا، اولین و بزرگترین ارائه دهنده خدمات تخصصی رایگان حمایتی-تسکینی در ایران است که خدمات خود را به شکل کاملا رایگان برای بیماران مبتلا به سرطان و خانواده آن‌ها فارغ از طبقه اجتماعی، مذهب و نژاد ایشان فراهم می‌کند که به دلیل نبودن حمایت‌های مالی دولتی و پوشش بیمه‌ای برای خدمات حمایتی وتسکینی، همه هزینه‌های مکسا از طریق مشارکت‌های مردمی و حمایت سازمان‌ها در قالب مسئولیت اجتماعی تامین می‌شود.

مراقبت‌های حمایتی – تسکینی در مکسا

  • مراقبت پزشکی تسکینی
    • کنترل تخصصی علائم جسمی آزار دهنده ناشی از بیماری و درمان ازجمله، درد، زخم بستر، تهوع و استفراغ، مشکلات تنفسی و …..، مشاوره پزشکی تلفنی شبانه‌روزی
  • مراقبت پرستاری تسکینی
    • مراقبت اززخم بستر،انجام سونداژ،تعبیه لوله معده، انجام پانسمان و …
  • مراقبت روان‌شناختی و معنوی
    • مشاوره و روان‌درمانی فردی، گروه درمانی، مراقبت خانوادگی[۱]، ‌مراقبت معنوی، ویزیت روان‌پزشکی
  • بازتوانی فیزیکی و توان‌بخشی
    • کنترل و پیشگیری از لنف ادم، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، مشاوره تغذیه
  • خدمات مددکاری اجتماعی
    • تامین تجهیزات پزشکی، حل مشکلات درمانی، خانوادگی و اجتماعی بیماران، کلاس‌ها و اردوهای تفریحی-ورزشی
  • مشاوره ژنتیک و پیشگیری

مراکز ارائه خدمت مکسا در تهران و اصفهان

  • شبکه مراقبت در منزل تهران و اصفهان
  • بخش بستری تهران
  • کلینیک سرپایی تهران و اصفهان
  • مرکز شبانه‌روزی تماس (Call Center)

شبکه اجتماعی مراقبت‌های حمایتی و تسکینی تهران و اصفهان

موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان مکسا پیشنهادات ارزندۀ همۀ متخصصان و بیماران محترم را ارج می‌نهد و در مسیر تحقق حمایت همه‌جانبه از بیماران و خانوادۀ آن‌ها دست همکاری تمامی صاحب‌نظران را به گرمی می‌فشارد.

  • تارنما: macsa.ir
  • پست الکترونیک: info@macsa.ir
  • آدرس اینستاگرام: MacsaCharity@

 

 

 

world hospice & palliative care day